NULL Skriv ut sidan - SV: Rafsten

Anbytarforum

Titel: SV: Rafsten
Skrivet av: Anders Sjö skrivet 2022-01-30, 23:48
Eva och Paul, jag följer er diskussion med stort intresse men känner att jag inte har samma erfarenhet som ni.

Jättebra sammanställningar Eva. Jag har hela tiden tyckt det varit något fel, och att det är 2 fruar för mycket. Om Erik var gift 4 gånger så skulle vi funnit någon av de avlidna fruarna i db, eller vigslarna i ADs vigselregister. Jag tror i så fall mest på förklaringen att det är en ren felskrivning. Jag ser inga andra, i samma sammhällsklass, vid den tiden i skåne, som har dubbelnamn? Jag har dock antecknat Elna vid ytterligare två tillfälle, som vittne i Smedstorp 1725-12-12 och 1726-03-26 så i så fall har prästen skrvit fel 4ggr.

Dottern Margareta är född i Fjelie, enligt Lunds hfl men det behöver ju inte stämma.

Jag har funnit ett barnbarn som döps till Elna kristina f.1769-11-03 i Lund. Jag har antecknat ytter ligare två barnbarn i Lund: Andreas 1755-12-17 och Johanna 1767-07-10.

Olofs andra son döps till Erik (1764-11-08 Torpa (G). I skåne var det väl tradition att namnge barnen efter mor-/farföräldrar efter de gått bort till skillad från längre uppåt landet där man inte väntade?

Jag har inte sett Erik eller hustrun som fadder till något av barnbarnen, såvida de inte är "Eric Olssons hustru Eljena från Skräddaröd" 1756-12-14 Östra Vemmerlöv? (L)?

Vad betyder förresten "Lyahuset"? Är det en tillfällighet att Erik bodde i Broalyehuset, Smedstorp och sonen Per i Lyahuset i Ö. Vemmerlöv? Församlingarna gränsar till varandra.