NULL Skriv ut sidan - SV: Lasse Plogsson

Anbytarforum

Titel: SV: Lasse Plogsson
Skrivet av: Bengt Olsson skrivet 2022-01-30, 21:33
Hej igen !

Det skulle visst kunna stå Arna istället för Anna men den Arna du nämner är ju född omk.1652 och kan inte stå som Anna/Arna Plogs vid vittnesmål 1659.

Här kommer min avskrift från Ingelstad häradsting 22 nov 1658:

”Nils Lasson i Hagestad beviste med de förige hans införda kaldsmän Ola Larsson och Jörgen Nilsson i Löderup, de heimblade lagligen med 8ta dags varsel och till doms att hava hitsteffet Jöns Ervidsson i Hagestad som är styvfader till Lasse Plousson samt Håkan Olsson i Löderup som var syskonbarn till för:n drängs S: fader Ploug Lasson på fäderne sida noch Håkan Jönsson i Löderup är också lige näste släkt, nock Plou Olsson i Valleberga. Item Plou Nilsson i Valleberga, Nils Nilsson i Köpinge, alla samtliga syskonbarn till be:te S: Plou Lasson i Hagestad så och Peder Mårtensson o Herrestad och Jöns Mårtensson i Hagestad samt och syskonbarn till för: S: man. Satte uti rätten, om de samtliga icke bor be:te S: Plou Lassons efterlätta son fädrene arv bör att anamma och därtill svara, eftersom Nils Lasson nu gråtande uti armod och icke är vederhäftig samma barngods längre inne hos sig att hava och begärer dom. Jöns Erffedsson i Hagestad mötte och svarade att han är syvfader till be:te påg och icke vill hava med för:arv att bestilla efter de det tillforn från hannom av boet är utfordrat, de andra 3 gånger påropt gjorde inget genmäle.”

Jag tror det är en god ide ifall du fixar abonnemang på ArkivDigital eller motsvarande om du ska kunna reda ut denna släkt. Det finns mycket att hämta i källorna.

Jag har inte Lasse Plogssen som ana men däremot Bolla Plogsdotter (1661-1721), dock har jag inte kunnat belägga fadern. Troligen är hon född i Valleberga men där finns både Plog Nilsson och Plog Olsson som aktiva vid tiden för hennes födelse.

Hälsar Bengt