NULL Skriv ut sidan - SV: Läshjälp önskas

Anbytarforum

Titel: SV: Läshjälp önskas
Skrivet av: Jan-Erik Pålsson skrivet 2022-01-29, 19:27
Hej Gunilla och Jörgen
Tack för er hjälp.
Jag hittade Olof Nilsson i Stävarbyn, jag har dock inte med säkerhet kunnat säkerställa att det är rätt Olof, men min magkänsla säger att det är så.
Han flyttar ganska snart till Färnebo, utan att begära flyttattest vilket tydligen inte sågs med blida ögon på den tiden.
Tyvärr så försvinner han i Färnebo, det sista spåret som jag har av honom är i Färnebo kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/VA/13146/A I/17 a (1831-1835), bild 26, sid 64.

 I samma bok finns han även på sidorna 64 när han flyttar in i Färnebo, därefter flyttar han till sid 287 innan han avslutningsvis dyker upp på sid 16 för att därefter försvinna.Verkar som om han levde som lösdrivare så det är möjligt att han "gick vidare" till nästa socken utan att lämna något skriftligt spår efter sig.

Möjligen så dog han som okänd i någon socken någonstans för jag hittar honom inte i dödsboken heller.Hade varit intressant att veta vad det blev av honom, men ibland så går det inte. Skall ändå försöka se om jag kan komma något vidare innan jag ger upp.

Med vänliga hälsningar
Jan-Erik