NULL Skriv ut sidan - SV: Den gäckande Sara Maria

Anbytarforum

Titel: SV: Den gäckande Sara Maria
Skrivet av: Petter Elmberg skrivet 2022-01-24, 11:58
Hej Anne Wetterlind!
Tack för uppslaget.

Sara föddes sannolikt i Vissefjärda den 1 oktober 1781 i Uddetorp (?), Vissefjärda.

Födelsenotisen är en aning snårig. Två "Zackrissdotter" omnämns...

Saras far var volontären Johannes Nyman (1753-), som bor i Ljuders sn, "Grisnäs". Är Vissefjärda Nymans uppväxtort? Han har i vilket fall en koppling till trakten.
Saras mor var Qristina (Querstina?) Zachkrisdotter (1749-), sannolikt född i Älmeboda den 1 november 1749, där Sara också växte upp.   
Sannolikt är det samme volontär Nyman som får en "oäkta" son, Peter Johansson, den 13 april 1776 i Vissefjärda. Modern var en viss Annika Månsdotter.
Månaden efter gifte han sig med Anna Britta Westerberg (1745-1815) i Karlskrona amiralitetsförsamling.   
Äktenskapslöftet tog han uppenbarligen inte så allvarligt på.

Johannes Nyman och Anna Britta Westerberg får tre döttrar inom äktenskapet; Anna Maria 1778 (Vissefjärda); Cecilia Maria (1780, okänd födelseort) och Eva Lovisa (1791 Ljuders sn). 
Kanske är Anna Maria och Cecilia Maria samma dotter eftersom bara en Cecilia Maria noteras i Ljuders husförhör.
Westerberg är sannolikt Anna Brittas givna efternamn. I vigselnotisen står det ju inte "änkan Westerberg".
Om Anna Brittas ursprung kunde spåras så kanske Johannes whereabouts kunde redas ut den vägen.
Nyman kanske mer troligt är ett "soldatnamn". 
Jag har inte ett spår efter någon av dem. Uppgifterna i Ljuders husförhör är knapphändiga, till att börja nämns inte ens parets respektive födelseår.

Jag får nog dessvärre sträcka vapen här - jag har nått vägs ände. 
Åter igen, ett varmt tack till alla som engagerat sig i sökandet.   

Vh
Petter