NULL Skriv ut sidan - SV: Söker Information om Johannes Jonsson Frost

Anbytarforum

Titel: SV: Söker Information om Johannes Jonsson Frost
Skrivet av: Gabriel Ryberg skrivet 2022-01-23, 11:36
Tack så mycket Gun Jonsson och Staffan Bergh!

Ni har hjälpt mig att ta många kliv framåt i att lösa detta mysterium, men också fördjupat det lite!  :D

Att Maria Eriksdotter sannolikt inte härstammar från Järpås men istället Odensåker är en överaskning. Jag får se om det är möjligt att komma 1 eller 2 generationer längre tillbaks på hennes sida, kanske kan Ancestry ThruLines med DNA provet svara på lite frågor. Odensåker är en socken jag är bekant med, jag har en annan släkting Anders Andersson Björklund Spak (mest känt som soldat Anders Spak) var född i Odensåker 1798 den 20 Maj men tråkigt nog fattas just den sidan i dopboken han är med på. Jag lyckades dock åtminstone hitta föräldrarnas namn i dödsboken för Lerdala 1860 den 12 April men inget mer på den sidan.

Jag tror nog att det är korrekt med uppgifterna om Maria Eriksdotter, även om det var många år sedan så är åldersskillnaden mer sannolik än den tidigare 29-åriga ålderskillnaden. Det är ändå intressant att fel födelse uppgifter gavs i så många år i Berg socken.
 
Att Johannes kommer från Frösve stämmer nog. En släkting frågade runt många år sedan om vad efternamnet för familjen var förr och det han kom fram till var efternamnet Froste. Froste --> Fröst --> Frösve. Sedan med de tidigare nämnda uppgifterna ur vigseln med de ny åldrarna så skulle Johannes vara född runt 1787. I Horns dopböcker för det året (Horn C2 (1730-1788) NAD Bild 159 / Sida 352) finns det en matchning med en Johannes, son till Jean Jonsson i Stommen i Frösve men förutom att de finns med i husförhöret (Frösve A1 (1788-1816) NAD Bild 30 / Sida 65) så är de strukna, tydligen har de flyttat till en onämnd plats ???

Tack igen för all hjälp ni har gett mig!

-Gabriel