NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 augusti, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 augusti, 2010
Skrivet av: Marianne Westman skrivet 2010-08-23, 14:45
Hej
Vilken tur jag har.
Jag är helt ute i geografin när jag kommer till Hälsingland. Och vet man inte vad platserna heter, så är det lögn att gissa.
Jag har letat i norska Digitalarkivet på Röros 1738 och 1740 efter sönerna Joachim och Frans med inte hittat dem i ministralböckerna. Så jag tänkte jag går tillbaka till Sverige.
 
Enligt DB för både Erik och Gloria så står det att de har 10 barn, det 10:e har jag inte hittat, kan ju vara tvilling som dött vid födseln.
 
Gloria är inte min utan makens anmoder, om jag fått till allt rätt. För då ska sonen Erik, som avlivas på webben samma år som han föds vara den Erik som gifter sig med Karin Olofsdotter och dör på Trossnarven. Deras dotter Karin återfinns sedan i Torp, Y.
 
Bjuråkersboken har jag beställt på biblioteket, så jag får väl lugna ner mig tills den kommer. Har pejlat in alla barnen utom Emerentia och Gustaf.
 
Enligt svar jag fått från Norge så fanns det visst 3 st Jochum Eriksen runt 1700. Jag är inte bra på att leta i Norge heller.
 
Så bra att få svar på att Erik läste någorlunda på - danska. Jag kunde själv inte uttyda prästen kråkfötter. Och Norge var ju danskt på den tiden, om jag inte tar fel.
 
Jakten går vidare.
 
Bästa hälsningar
Marianne