NULL Skriv ut sidan - SV: Modehandlerska Inga Matilda Pihlgren född Andersdotter

Anbytarforum

Titel: SV: Modehandlerska Inga Matilda Pihlgren född Andersdotter
Skrivet av: Victoria Alcazar skrivet 2022-01-23, 09:50
Hej Ulf!

Stort tack för ditt inlägg om Matilda Pihlgren! Det gladde mig oerhört mycket, inte minst att få se ett foto på huset där affären låg! Som jag har eftersökt detta! Undrar lite var du har hittat det?
Roligt också att se annonsen för överlåtelsen av rörelsen till Matilda, den har jag själv inte hittat, även om jag stött på en del andra annonser och notiser om henne i tidningarna. Bl a åkte hon fast för "smuggleri" 1894, då hon inte förtullat varor hon fört med sig från Köpenhamn.

Tack för rättelserna, det var förstås dottern Willy som tog över affären. Däremot visste jag inte att den gick i konkurs.

Vad jag förstått så hade Erik Wilhelm en speceri-och diversehandel under en tid. Bokhållare blev han ju också som du skriver. Däremot visste jag inte att han var sekreterare för nykterhetslogen.

Erik bouppteckning var mycket mager och jag har för mig att det i princip bara nämns en käpp och ett par glasögon. Makarna gjorde nämligen  en bodelning samma år som hans verksamhet går i konkurs (1882). Paret verkar mot slutet av hans liv ha bott på olika adresser, vilket ju kan ha berott på hans sjukdom.
Bouppteckningen efter Matilda visar däremot på en framgångsrik affärsrörelse.

Med vänliga hälsningar
Victoria