NULL Skriv ut sidan - SV: Rafsten

Anbytarforum

Titel: SV: Rafsten
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2022-01-21, 11:49
Snyggt jobbat, Anders! Detta borde absolut vara Fredriks första gifte, och som Eva säger stämmer ju hustruns namn bra in på att dottern i andra giftet får heta Botilla Catharina. Jag ser i ArkivDigitals skånska vigselregister att man har transkriberat efternamnet som Pardon, vilket jag kan förstå, men om man jämför med andra namn på B i kyrkoboken runt 1750 så ser man att prästen har ett märkligt sätt att skriva B, vilket överensstämmer med första bokstaven i brudens efternamn. Jag instämmer därför med Eva i att efternamnet måste vara Bardon.
 
Tyvärr står det ju varken här eller vid vigseln i Simrishamn 1753 var Fredrik bodde nånstans; jag hittar honom i varje fall inte i Bjäresjös mantalslängd 1749, ej heller hustruns dödsnotis eller något eventuellt barn till paret i denna sockens kyrkobok, så antagligen låg den aktuella kvarnen på annan ort.
 
Snyggt jobbat med att finna systrarnas vigselnotiser, Eva! Och nu när du nämnde Träne så påmindes jag om varför namnet Ipsonius lät bekant – jag har ju forskat på dem tidigare i mitt projekt kring Lunds stifts klockare! Jag fann ganska mycket information om familjen då, och ser nu att Ulrika Lovisa Stenberg mycket riktigt inte var gift med klockaren Lars Ibsonius (1726–1794) i Träne utan med hans äldste son och namne. Denne Lars Ibsonius föddes omkring 1753, för han anges vara tio år gammal då han 1763 31/5 inskrivs som elev vid Kristianstads skola (Högre allmänna läroverkets i Kristianstads arkiv, vol. AI:1, 1693–1823), och vid faderns bouppteckning 1782 sägs han vara fällberedargesäll i Köpenhamn (Gärds häradsrätts arkiv, vol. FIIa:40, bouppt. nr. 29). Detta bör ju innebära att Ulrika Lovisa inte flyttade ensam utan följde med maken över till Danmark, och kanske blev hennes bosättning där ett incitament för de två systrarna att också överflytta?
 
Kort efter 1782 har tydligen Lars Ibsonius övergivit sin hustru Ulrika Lovisa Stenberg, vilket ju förklarar varför han omnämns i vigselboken då hon gifter sig 1792 med Johan Christopher Rothschild. Flera årtionden senare hade Lars Ibsonius ännu inte dykt upp, för vid bouppteckningen 1819 efter hans barnlöse morbror Nils Stobéer (1739–1819) i Vä socken antecknas det att Lars hade varit sämskinnsmakare i Köpenhamn men ”inte hörts av på fyrtio år” (Gärds häradsrätts arkiv). Fem år senare hölls bouppteckning efter Lars Ibsonius' yngre bror Carl Ibsonius (1769–1824) i Gualövs socken (Gärds häradsrätts arkiv), och då antecknas det att Lars var ”garvare på ön Zeland” (som väl bör syfta på Sjælland?). Frågan är ju då om Lars hade givit sig till känna under de fem år som gått sedan morbroderns bouppteckning, eller om man bara glömde att anteckna att han inte hörts av sedan tidigt 1780-tal?