NULL Skriv ut sidan - SV: Olof Nordlund 1823-1879

Anbytarforum

Titel: SV: Olof Nordlund 1823-1879
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2022-01-21, 07:24
ÖLA:s register, omfattande födda, vigda, döda och flyttade, var ursprungligen ett kortregister. Där ingår naturligtvis även de Ångermanlandsförsamlingar, Bodum och Fjällsjö, som 1973 överfördes till Jämtlands län. För knappt 20 år sedan digitaliserades registret och gavs ut på CD. Det arbetet utfördes av ett arbetsmarknadsprojekt, finansierat av Östersunds arbetsförmedling. Registret är genomgående av god kvalitet, men lite kritik kan jag lämna. Innan utgivningen hade felaktigheter konstaterats och då korrigerats, men de felaktiga posterna har många gånger inte raderats utan kvarstår. Annat är att några personer t.ex. försetts med fel födelseår (ex. 1795 istf 1695) - tangentfel alltså vid digitaliseringsarbetet.
Idag finns det på nätet, tillsammans med det register som skapades av Ådalens släktforskarförening.
https://sok.riksarkivet.se/fodelseregister (här kan man också se vilka församlingar som ingår).

Olof Nordlund är som konstaterats en svårfångad person. Att han närmast kom från Hackås och var född i Sunne har inte kunnat bekräftas. I Hackås kan han inte påträffas vilket påtalats ovan.
Bland Sunnefamiljerna har jag en Olof född 15 juni 1826, men han föddes i Torp, Medelpad, dit familjen flyttade. Jag inte följt upp honom, men tror att han blev kvar där.
En annan Olof född u.ä. 16/6 1824 i Sunne kan vara möjlig; att även årtal förvanskas har hänt. Ursprunget kan f.ö. eventuellt avse Sunne i Värmland, från vilket landskap åtskilliga inflyttade senare halvan av 1800-talet.