NULL Skriv ut sidan - SV: Hedlund

Anbytarforum

Titel: SV: Hedlund
Skrivet av: Lars Jarnhammar skrivet 2022-01-20, 17:38
Hej och tack för intressant ledtråd. Nästan besvärande att jag inte sett henne tidigare i hfl för Hidinge. Mina uppgifter utgår ifrån att den ”jordemor” jag sökt skulle vara syster till bonden Olof Olsson och med efternamnet Hedlund. Din Stina Olofsdotter bodde ju i Lekhyttan vilket är nästgårds till Lekeberga, där mitt drama utspelade sig. Så det mesta kan ju stämma, bortsett från att det inte framgå att hon var jordemor.
Min huvudperson Maria Cajsa Olsdotter ställdes inför rätta i mars 1815 för barnamord och då krävdes det att någon kunde fastställa att hon verkligen nyligen fött ett barn (som hon sedan tagit livet av och kastat i Lekebergaån). Det framgår av häradsrättens protokoll att Christina Maria Hedlund var den jordemor som utförde den ruggiga inspektionen av barnamörderskan och fastställde att hon nyligen fött ett barn.
Hela berättelsen har jag tecknat ned i en bok ”Medan himlen förmörkas av aska från Tambora” som jag gav ut 2019. Du kan läsa om den på www.larsjarnhammar.com (http://www.larsjarnhammar.com). Hör av dig om du vill köpa boken.
Tyvärr har jag inte mer uppgifter om ”din” Stina Olofsdotter Hedlund eller om hennes föräldrar. Kan du vara släkt med henne?