NULL Skriv ut sidan - SV: Fjällsjö

Anbytarforum

Titel: SV: Fjällsjö
Skrivet av: Magnus Arnér skrivet 2022-01-18, 19:25

I några äldre inlägg i detta forum diskuteras släkten kring Olof Knutsson i Bölen (ca 1640-1708), till exempel i ett inlägg den 19/8 2009. Där ifrågasätts om den allmänt spridda uppgiften om att Olof var gift med Sara Mårtensdotter från Sil verkligen stämmer. Det jag funnit som stöder att Olofs hustru hette Sara Mårtensdotter är dottern Margaretas dödsnotis från 1756 där föräldrarna nämns som Olof Knutsson och Sara Mårtensdotter. Det som talar emot är att Olof Knutsson gav testamentspengar efter sin hustru Kerstin (alltså inte Sara) år 1699. Men därutöver gav han testamentspengar efter sin hustru även år 1698, fast då är hon inte namngiven. Hade Olof hunnit gifta om sig under den korta period som passerat mellan de bägge anteckningarna i kyrkoräkenskaperna?

Det finns alltså ett ett viss stöd för att Olof Knutssons hustru hette Sara Mårtensdotter, men varifrån är den vitt spridda uppgiften att hon var från Sil och dotter till Mårten Olofsson och Kerstin Andersdotter hämtad? Jag har inte funnit något stöd för uppgiften.

Jag har ännu en fråga. Den rör Olof Knutssons farmor. Att Olof Knutsson far var Knut Andersson framgår av domböckerna och att Knuts far var Anders Eriksson i Bölen stöds av en tillräcklig mängd indicier för att jag ska tro på det. Men en uppgift som är välspridd (bland annat på Disbyt och i detta forum) om att Anders Eriksson vara gift med Gunilla Knutsdotter. Är det någon som vet varifrån den uppgiften kommer?