NULL Skriv ut sidan - SV: Lesehjelp, utflytting 1879

Anbytarforum

Titel: SV: Lesehjelp, utflytting 1879
Skrivet av: Kjetil Østebø skrivet 2022-01-18, 10:13
Tusen takk for hjelpen begge to:-)! I husforhørslengderna for Ørebro, samt emigrantregisteret i Ørebro, har jeg tidligere funnet ut at han reiste til Holland i 1869. I husforhørslengderna sto han da oppført som konstførvantar/typograf, men at han reiste som matros da han dro til Holland. Det var vel kanskje slik han "betalte" for reisen? Jeg har lurt fryktelig på hvor han var i perioden fra han dro til Holland og til han ankom Stavanger i 1879. Da vet jeg mye mer:-)


Jeg har imidlertid noen ytterligere spørsmål:


- I restlistan står det en oækta dotter Mathilda i samme rubrikk som Johan Edvard. Jeg går ut ifra at Mathilda tilhører damen i rubrikken ovenfor Johan Edvard og ikke ham?
- i retslistan står det videre at han flyttet fra Ørebro i 1870 og fra 17 Carlxi i 1872. Da må han vel nesten ha vært innom Ørebro etter at han var i Holland, før han dro til Helsingborg? Kan dette være de 1 år og 6 måneder han saknar hinderløshet? Han dro til Holland i august 1869 og kom til Helsingborg i desember 1870 (1 år og 4 måneder) (Står det at han saknar hinderløshet i 1 år og 4 måneder i attesten? I så tilfellet viser det vel til perioden i Holland?).
- 17 carlxi er altså i Helsingborg? Stemmer det da at han flyttet fra Helsingborg i 1871 eller 1872. Trolig da han dro på en sjøreise i 1871?
- i restlistan står det også oppført 3 Lappland 76 i rubrikken med informasjon om hvor han flyttet til. Var det han som reiste til Lappland i 1876, eller personen ovenfor ham? Dersom det var ham har han vel vært tilbake i Helsingborg igjen før han dro videre til lappland i 1876?
- nederst på attesten finner jeg igjen carlxi (eller står det ki?). Her står det imidlertid også ... Møller? Carlxi er tydeligvis et sted. Viser dette Møller også til et sted, og hvor er i så tilfellet det?
- da Johan Edvard giftet seg i Stavanger viste han en attest datert i desember 1879 i Helsingborg. Så da må han jo ha kommet tilbake til Helsingborg igjen før han dro til Stavanger? har jeg oppfattet det riktig?


Håper noen har anledning til å hjelpe meg med disse spørsmålene:-)