NULL Skriv ut sidan - Malin Jakobsdotter från Rutvik gift med Olof Persson Gråå

Anbytarforum

Titel: Malin Jakobsdotter från Rutvik gift med Olof Persson Gråå
Skrivet av: Greger Lindberg skrivet 2022-01-17, 00:12

Om man ska tro Leif Boström (och det brukar jag göra) så var Johan Olofsson Skytte son till Olof Persson Grå i Unbyn och dennes tredje hustru, Malin Jakobsdotter. Teorin verkar plausibel och bygger på att Johan Olofsson uppträder som dopvittne hos den släkten. Därtill var hans (potentiella) halvbröder, liksom han själv och fadern soldater. 


Utgående från den teorin är Malin Jakobsdotter min ana. Men jag har inte hittat att någon rett ut hennes anor. För att göra det behöver jag såväl läshjälp som sakhjälp.
Malin Jakobsdotter dog i Gammelstad den 22 Maj 1731 och enligt dödboken var hon född i Rutvik 1671 som dotter till Jakob Olofsson och Brita Nilsdotter. Hon gifte sig med Olof Persson (Grå) i Nederluleå 5 Nov 1711 och kallas i vigselnotisen hustru Malin i Rutvik. Hon var således gift tidigare. Med vem? Hade de barn?


Jag hittar henne inte i husförhörslängden för Rutvik 1708 (AI/1b s 210-225) men det finns några Malin på sista sidan, Rutvik 16’, soldater. Därtill är några av hustrurna på nr 9 och 12 t.ex. så grundligt överstrukna att det inte går att läsa vad där står. Hustru Malin i Rutvik 15’ är inte hon.


Jag har därefter kollat mantalsregistret men har absolut noll koll på det. Någon får gärna förklara. I den ena typen finns människorna (antal) angivna, döttrar, mågar etc, i den andra bara bonden och gården. Jag hittar henne först bara i den senare typen. I Rutvik tycks det finnas femton gårdar, men för 1701 finns hustru Malin likväl i nr 16’ 57/64 mtl. Tre år senare har hon 57/128 mtl och har nu fått ett efternamn. Jag kan inte läsa det. Kan det stå Malin Dryg? Dryg är ju soldatnamn i Rutvik. Dessutom finns soldaten Anders Dryg i längden för 1699.


1706 (den första typen) finns hon med. Kanske står det t.o.m. Jakobsdotter? I övrigt lyckas jag bara läsa moder och fattig. Året därpå står det bara h. Malin, men då har hon sällskap av soldatänkan Ella Dryg. 1708 åter något svårläst om moder. 1709 och 1710 heter hon Malin Hedenfelt. 1711 finns hon inte med i någon av längderna, vilket väl bara understryker att det är rätt dam. För då ska ju min Malin Jakobsdotter inte finnas med.


Jag skulle tro att Malin var gift med soldaten Anders Dryg som ger sig ut i Karl XII:s krig cirka år 1700. Han kommer inte tillbaka, men det dröjer innan han avlider. Kanske har han innan dess avancerat i det miltära och tagit sig namnet Hedenfelt?


Det här är som ni förstår alldeles för tunt. Kan ni hjälpa med läsning och/eller sakuppgift?


På sitt sätt viktigare fär att komma vidare är hennes föräldrar. En Jakob Olofsson fanns på Rutvik 10’. Han hade sonen Jakob Jakobsson som jag inte tror är identisk med den Jakob Jakobsson som kring 1708 är bonde i Rutvik 1’. Är det rätt Jakob?


Om Brita Nilsdotter vet jag absolut ingenting. Gör ni?