NULL Skriv ut sidan - SV: Erland Nilsson och Elsa Ingvarsdotter i Visseltofta 1741

Anbytarforum

Titel: SV: Erland Nilsson och Elsa Ingvarsdotter i Visseltofta 1741
Skrivet av: Björn Magnusson skrivet 2022-01-16, 20:01
Tack, Carina för uppgifterna

Nu känner jag mig säker på att Ingemar (eller kanske han kallades Ingwald) Bengtsson i Bossabygget i Hörja är far till den Elsa Ingmarsdotter som Erland Nilsson gifter sig med och får sonen Jöns med. Ingemar Bengtssons son Bengt Ingmarsson i Bossabygget fick 1720 dottern Nilla, som var gudmor till Elsas barn.

Det är fantastiskt hur mycket jag har fått reda på om Elsa och Erland och deras förfäder de senaste veckorna.

Har noterat att det lystes för Erland och Elsa annandag påsk 1741 och deras första barn Jöns föddes den 16 juni samma år. Om de inte hade gift sig hade de båda kunnat dömts för andra gången lägersmål, vilket väl bestraffades hårdare än för första gången.

Har hittat  domstolstexterna i AD och börjat läsa dem. Hur hittade du dem, Carina? Finns det något personregister till domböckerna?

I en bok om Verum fann jag att Erlands och Elsas son Jöns Erlandsson på 1770 talet var frälsebonde på Grantorpets enda gård (jag trodde tidigare att han var torpare där). Detta var under Skeingeprocesens tid och jag har läst om processen där alla de ca 80 frälsebönderna i Verum var svarande. Om ni har någon förfader som var frälsebonde i Verum på 1770-talet kan jag maila er en pdf-fil med artikeln från Västra Göinge härads årsbok där det  redogörs både för processen och böndernas klagobrev till kungen.   

Hälsningar

Björn