NULL Skriv ut sidan - SV: Erland Nilsson och Elsa Ingmarsdotter i Visseltofta 1736

Anbytarforum

Titel: SV: Erland Nilsson och Elsa Ingmarsdotter i Visseltofta 1736
Skrivet av: Björn Magnusson skrivet 2022-01-13, 22:57
Lennart!

Vad roligt! Då känner jag mig 100% säker på att Erland Nilssons förfäder i boken också är mina, i synnerhet Per Erlandsson kommer att bli en av mina "speciella" förfäder.
Är du själv också ättling till Per Erlandsson? Hör gärna av dig på min mail bjornmagnusson@yahoo.com så kan jag skriva sådant till dig som inte hör hemma i anbytarportalen.

Carina!
Det var väldigt intressant information, att Elsa fick en "oäkta" son 1736 och ett hon sa att fadern var en krämare från Danmark samt att Erland dömdes för lägersmål.
Historien upprepades nästan ca 70 år senare när Elsa Imgvarsdotters sondotter som också hette Elsa födde en oäkta dotter (min fm mm), men hon uppgav inte vem fadern var. 
Har gjort en första snabbtitt för att se om Erlands lägersmål  resulterade i ett barn, men hittade inget.
Lyckades läsa i domboken att kvinnan hette Hanna Ericksdotter, att det var första förseelsen för bägge och att Erland inte nekade till det, att det därför inte blev åtal på nästa ting utan böter fastställdes direkt till 40 rdr för Erland och 20 srd för Hanna.

Däremot finns det mycket som jag inte kan läsa i inflyttningsattesterna. Finns det något viktigt i dem förutom det du redan berättat att Erland dömts för lägersmål och att Elsa hade fött en son, så är jag tacksam om du tolkar det till mig?

Håller med om att mycket tyder på att Hörja-Elsa kan vara Elsa Ingvarsdotter och Nilla Bengtsdotter hennes brorsdotter. Födelseåret i flyttnoteringen kan ju vara fel. Skall Fortsätta att leta efter dödsnoteringen. 

Hälsningar

Björn