NULL Skriv ut sidan - SV: Anders Olson født i 1797 i Bøn i Skillingsmark og hustru Anne Evensdatter født i 1789 i Norge ukjent

Anbytarforum

Titel: SV: Anders Olson født i 1797 i Bøn i Skillingsmark og hustru Anne Evensdatter født i 1789 i Norge ukjent
Skrivet av: Bjørn Løkken skrivet 2022-01-12, 14:06
Ja Jörgen og Per . Det var jo en ganske fantastisk slutt på dette mysterium .


Jeg må få takke dere for at dere løste dette problemet og en stor takk til deres engasjement , og en stor takk for deres pågangsmot , evne og vilje til å hjelpe , og deres gode resonemanger . Og takk til deg Per for email med utklipp fra Eidskog BB .


I Norge på denne tiden ( i norsk samtid ) ca 1750 og utover mot slutten av 1800 tallet var det vanlig at gutter og jenter i 8 - 10 år's alder  ble sendt bort fra hjemmet og til andre gårder for å gjøre tjeneste hos folk på andre torp eller små eller store gårdsbruk . Og det var vel også likedan i Sverige vil jeg tro ?


Navnet til Anne er med riktig patronymikon ; Anne Oudensdatter , men hvis man tar i betraktning at Anne kommer til Hångstad i 8 år's alder som tjenestepige , og hennes møte med en svensk Notarius Publicus i forbindelse med feks husförhörslängd eller i forbindelse med noe annet som ble nedskrevet så tror jeg at hennes navn ble til Öfvensdatter da en svensk notar eller hvem det måtte være skrev ned hennes navn på papiret slik han syntes det hørtes ut som i sine egne ører .

Dette har man mange eksempler på , og de verste eksemplene finne man i skipsmanifestene til de som skulle emigrere til Amerika , der er navnene nær sagt forandret til det ugjenkjennelige . De skrev ned navnene på emigrantene slik de syntes det hørtes ut som i sine egne ører .

Når det gjelder i Anne's tilfelle så må man huske på at hun bare var rundt 8 - 10 år da hun kom til Hångstad , og senere til Skillingsmark , og når da hennes navn ; Oudensdatter først var feil nedskrevet og blitt til Öfvensdatter som ble brukt over lengre tid , og som igjen ble til Evensdatter , da tror jeg faktisk at denne feilen fulgte med Anne videre i livet , og etterhvert som hun ble voksen så kanskje hun i verste fall fortrengte / glemte sitt eget riktige patronymikon .


Og når OA sier i sin dagbok at hans mor het for Anne Evensdatter så er jo dette kanskje fordi han aldri har hørt noe annet navn på sin mor - ettersom Anne etterhvert som hun vokste til også begynte å bruke navnet Evensdatter . Og hvor mye kontakt hadde hun med sine foreldre i Norge etterhvert som årene gikk i Sverige ? jeg tror den var minimal - man levde i en tid uten telefon - SMS - Facetime osv osv - datidens kommunikasjon var enten med budstikka eller ved muntlig overlevering .

Når det gjelder patronymikonene ; Oudensdatter - Öfvensdatter - Evensdatter - så ser jeg en helt klar sammenlignbar likhet i skriftelig og i hørselsssammenheng her , og så må man sette dette 210 år tilbake i tid til en 8 - 10 år gammel norsk pike fra ( da etter norsk samtids standard ) et fattig bondemiljø og hennes første møte med kanskje en svensk Notarius Publicus , og da forstår jeg godt  at denne feilen med Anne sitt patronymikon kan oppstå .

Jeg siterer deg Per fra OA sin innledning i sin dagbok ; min mor Anna född i Skjölåan i april 1799 . Dette er jo beviset for at riktig Anne Oudensdatter er funnet i BB for Eidskog . Og geografisk sett er det perfekt . Eidskog ligger jo praktisk talt på grensa til Sverige , og veien de også kan ha fulgt foruten at de sannsynligvis ble rodd over med båt - var pilegrimsleden som går gjennom Eidskog kommune og kommer fra Lurö via Skillingmark kirke i Sverige - Klevane Gamla Kyrkplats i Skillingmark og krysser svenskegrensen ved Riksrøys 56 i Rudsenga på Vestmarka .

Hvis Anne var 8 - 10 år når hun kom til Hångstad / Skillingsmark - hvor og når ble hun konfirmert ?

Kirkeboka for Eidskog frem til 1820 er sjekket ut , og hun er ikke å finne konfirmert i Norge .

Per ; Grunnen til at jeg spurte deg om OA dagbok var innscanned var fordi jeg bruker alltid klipp fra kirkebøker , skifter , rettsprotokoller osv . osv når jeg skriver min slektshistorie som referanser til primærkilder og som illustrasjoner . Hadde det vært mulig å fått tak på et foto av setningen til OA ; min mor Anna född i Skjölåan i april 1799 da skulle jeg brukt dette som referanse i mitt dokument - da dette er en primærkilde :)


Nok en gang vil jeg takke dere alle for en fantastisk flott hjelp , og for at dere klarte å finne løsning på hvem Anne var og hvor hun kom fra


Med vennlig hilsen fra Bjørn Løkken i Trondheim i Norge  :)