NULL Skriv ut sidan - SV: Olof Olofsson

Anbytarforum

Titel: SV: Olof Olofsson
Skrivet av: Inga-Lill Persson skrivet 2022-01-12, 13:52
 Hej alla som har engagerat sig i min förfrågan om Olof Olssöner. Nu när jag vet att jag inte är släkt med familjen Kropp, har jag gått vidare.
Med stor sannolikhet har jag funnit föräldrarna till Olof Olsson född 1644-1720. Han är sannolikt född i Dalkarlsjön , då fadern sannolikt är Olof Jonsson som är en av de finska bergsmän som startade Dalkarlshyttan 1642, då ett godkännande från richs General Bergsembetes wegner blev starten på hyttan. jag har läst  kopia på orginanaltexten i Gerard de Geers bok om Dalkarlsjön.Orginalet förvaras i Lesjöfors Aktiebolags arkiv, då dalkarlsjön var ursprunget till Lesjöfors bruk.
De övriga bergsmännen är Anders Swensson, Börger,Suderman Matz,Eskil Sigfridsson, Jan larsson och Mårten Sigfridsson.
Jag har kollat mantalslängderna och Olof Jonsson( Jönsson) dör omkring 1675, men jag har inte funnit någon dödnotis i Filipstads dödsbok. 1658 nämns en hustru Annika och  och 1676 står i mantalslängden Olof Jönssons enkia.
Nils Olofsson kommer efter1679  tillsammans med Olof Jönssons enkia, så jag antar att det är en son och  bror till Olof Olofsson.
Numera tar jag ingenting för givet att det är rätt, då det är så knapphändiga uppgifter handlingar. Tillsvidare får det duga som hypotes.
Vänliga forskarhälsningar Inga-Lill