NULL Skriv ut sidan - SV: Varifrån kommer Cajsa Matthsdotter?

Anbytarforum

Titel: SV: Varifrån kommer Cajsa Matthsdotter?
Skrivet av: Daniel Hedqvist skrivet 2022-01-12, 12:31
När jag följer den i Vistträsk födda Catarina Matsdotter född 1794 tycker jag mig kunna följa henne till Nederluleå så småningom. Modern Barbros bouppteckning har jag inte hittat, men den skulle ju kunna avföra denna Catarina också.

Vid Olof Nilsson Brännströms och hustrun Catharina Matsdotters sons Nils Petters födelse står moderns efternamn som Landstedt (Skellefteå C:8 s. 127). (Nils Petter har en borgmästarinna från Piteå som en av faddrarna, vilket väl är lite märkligt när familjen är utfattig och uppbär fattigstöd.) Detta "Matsdotter Landstedt" är ju intressant, eftersom det är det efternamn som den Catrina har som 1821 "gifts till Skellefteå"". I Piteå lfs A I:7a s. 394 ses en Maria Matsdotter Landstedt född 1793-06-25 (Piteå lfs C I:5 s 265) född i Storforsen. Hon har en syster vid namn Catharina, född 1791 (Piteå lfs A I:3a s. 223). Familjen flyttar vidare till Krokträsk där fadern dränker sig 1805. Den kvarvarande familjen syns nästa gång i Skomanstjälen (Piteå lfs A I:4b s. 28), varifrån de flyttar till Tvärån (Älvsby A I:1 s. 29). Den kvarvarande familjen (modern Catharina Jonsdotter och döttrarna Catharina och Maria) flyttar sedan någonstans utan att det nämns vart och de ser ut att flytta olika år. Dottern Catharina har en anteckning från 1810. Modern Catharina och dottern Maria ses båda i Gammelstaden (Piteå lfs 6a s. 346) där även modern har namnet Landstedt. Modern dör där 1832 men jag kan inte hitta någon bouppteckning. Catharina ses i Älvsby A I:1 s. 131 i Manjärv med anteckningar från 1811 och augusti 1812

I Piteå lfs A I:4d s. 43 ses en Cattrina Mattsdotter med flyttattest från Älvsby församling i december 1812. Ser inte femman i den angivna födelseåret 1795 ut som att det skulle ha kunnat vara en etta från början? Vad jag kan se fanns det endast två Catharina Matsdotter i Älvsbyn det året, den född 1794 (som finns kvar också efter 1812 och som senare flyttade till Nederluleå) och denna född 1791, och alltså ingen född 1795.

Sammantaget tycker jag mig ändå hyfsat väl kunna härleda den Catharina Matsdotter född 1791 i Storforsen som samma Catharina Matsdotter med 1795 som angivet födelseår som 1821 flyttar till Skellefteå. Det felaktiga födelseåret är dock onekligen störande. Det kan ju ha skett en felaktig eller otydlig skrivning i flyttattesten från Älvsby till Piteå lfs 1812, men jag kan inte återfinna flyttattesten. Moderns bouppteckning skulle onekligen klarlägga en del men tyvärr kan jag inte hitta den.