NULL Skriv ut sidan - SV: Anders Olson født i 1797 i Bøn i Skillingsmark og hustru Anne Evensdatter født i 1789 i Norge ukjent

Anbytarforum

Titel: SV: Anders Olson født i 1797 i Bøn i Skillingsmark og hustru Anne Evensdatter født i 1789 i Norge ukjent
Skrivet av: Per Magnusson skrivet 2022-01-11, 18:11
Hej!


Nej, dagboken är inte inscannad (vad jag vet), det gjordes en avskrift till de privata ägarna för många år sedan, senare så gjorde Skillingmarks hembygdsförening ett tryck av denna avskrift. Min källa är avskriften, och visst kan tolkningen/läsningen blivit fel där, men så kan också felläsningar ha gjorts från inflyttningsattester mm som prästen använt vid notering i kyrkböcker. Olof Andersson som skrev noteringen om sin egen mor värderar jag dock som en mer trovärdig källuppgift än många andra.


Angående Ancestry-trädet och hänvisningen till Stig Hedlunds hemsida, så är trädet ett av de äldre träd jag har på ancestry och jag har ingen mer kommentar, än att jag fann uppgiften på "stigonet", för länge sedan.


Jag har själv lagt in (i min databas) mina tankar, ideer och "oforskat" noteringar om Römskogen, ev. andra norska socknar. Men just nu kommer jag inte längre på denna gren.


en indicie i Stig Hedlunds uppgift är ju ändå att det stod 5 april, och i dagboken "i april", så viss korrelation finns det ju.


mvh Per