NULL Skriv ut sidan - SV: Okänd man/farfar?

Anbytarforum

Titel: SV: Okänd man/farfar?
Skrivet av: Tommy Forssell skrivet 2022-01-07, 22:34
Hej Tommy!

Jag tror att det kanske kan stå:  "fadern (erkänd) maskinist Carl Sven Säfström (vistas utrikes sedan juni 1910). "

Alternativt står det okänd i parentesen men det ser ju ut som ett r och då borde det ju vara erkänd. Sedan så blir det obegripligt om det står  "fadern (okänd) carl Sven Säfström vistas utrikes". Så det bör ju ha varit din pappas far. Jag är dock inte så bra på den här typen av skrivstil men min fru har också tittat på det och vi kommer fram till detta. Du kan ju alltid lägga in texten på läshjälp här på forumet för att bli absolut säker.

Uniformen är ju dock helt klart inte från en sjöman utan som jag tidigare skrev troligen livgardist till häst. Det gör att jag blir osäker på om fotot föreställer Carl Sven. Men det går ju att följa Carl Sven från barndomen till vuxen ålder och se om det framgår var han gjorde sin militärtjönstgöring.
Kollar kanske lite till då det var spännande.

Jodå i den här husförhörslängden framgår att hans värnpliktsnummer är F 125 233/07 altså nr 175 som skrevs in som värnpliktig i Stockholms sjömanshus (kod 233) år 1907. Han var altså även sjöman som värnpliktig.
Skepptuna (AB) AII:2 (1908-1923) Bild: 340 Sida: 17

Han var altså inte i livgardet enligt den här källan.  En sak som dock ytterligare stärker att Carl Sven är fadern är att han och Olga MAria  finns på samma sida i husförhörslängden för Husby-Långhundra som jag länkade till förra gången. Olga är piga hos Carl Svens familj från 1915.

Lycka till med vidare forskningen

Klas

Hej
Det kan inte vara min farmor Olga som du hänvisar till. Hon var visserligen piga/Tjänarinna men är född 1890-01-11 i Färentuna. Kanske prästen har skrivit fel i kyrkboken.
mvh
Tommy