NULL Skriv ut sidan - SV: Skarman / Scharman

Anbytarforum

Titel: SV: Skarman / Scharman
Skrivet av: Paul Bergström skrivet 2022-01-06, 23:41
Hej!

Vet inte om detta är någon nyhet då jag inte orkat plöja igenom alla inlägg i ämnet, men i vart fall det finns ett tidigare inlägg rörande trumslagaren Christopher Scharman. Det sägs att han skulle utgöra två olika personer - båda trumslagare vid Konungens Eget värvade Regemente.

En som 1754 i Malmö garnison vigs med Johanna Sophia Pettersdotter och som sägs avlida under Pommerska kriget eftersom långt senare 1780 söker änkan Johanna Sophia tillåtelse att gifta sig med betydligt yngre soldaten Christian Björling.
Den andra gift under 1760-talet med Brita Maria Lidquist (i Hörby kallad Winquist).

Jag undrar om denna hypotesen stämmer?

Jag har följt den tidiga trumslagaren. Han antas under 1753 i kaptenen, sedermera majoren Krassows kompani. Han sägs vara född c:a 1735 i Köpenhamn.

Sedan följer man honom till rullan skriven 15 februari 1762 i Stralsund. Där är han antecknad som närvarande, men nu är födelseorten ändrad till Lund. Jag har kollat. Han finns inte i boken.

Därefter under 1763 tar kapten Stiernman över kompaniet och mönstring sker 9 augusti 1763 i Malmö. Därefter fortlöper tjänsten och han antecknas med ny/annan hustru då sonen Magnus föds 1766 i Västra Karaby.

Jag tror att han helt enkelt övergivit den första hustrun och för att hon skulle kunna gifta om sig, så fick det heta att han stupat i kriget.

Det innebär också att åldern för Christopher, den ende, får justeras till en födelsetid omkring 1735 (som samstämmer med när tattarsällskapet dyker upp i Malmöhus landskanlis rullor 1735).

/Paul