NULL Skriv ut sidan - SV: Olof Olofsson

Anbytarforum

Titel: SV: Olof Olofsson
Skrivet av: Anders Berglund skrivet 2022-01-06, 22:11
Hej Jan-Erik!


Tack också från mig för att du tog fram de avgörande bevisen för hur Olof Persson Kropps familj såg ut!


Det återstår visserligen en på internet förekommande dotter Kerstin, död 1665, och som sägs ha varit en första hustru till den beryktade Erik Kristoffersson Honkainen i Djuprämmen. Eftersom vigseln med Malin Sigfridsdotter skedde långt före 1665, skulle Erik då förutom mördare också ha varit bigamist, så det är svårt att tro på den kopplingen. Kerstin påstås för övrigt vara född redan 1630, vilket ju låter väl tidigt med tanke på att de kända presumtiva syskonen är födda mellan 1649 och 1658 (baserat på åldersuppgifter i dödboken; Per - som ju inte finns noterad i någon dödbok, men som dog 1698/1699 - kan tänkas vara något äldre). Jag har heller inte kunnat hitta några goda källor för uppgifterna om Kerstin, så tills vidare har hon ingen plats i min bok.


Det vore väl en god idé att sammanfatta det nu kända läget i en tryckt artikel, eller vad säger du Jan-Erik?
Uppgifterna i Anna Westlunds "Om släkten Kropp i Rämmen på 1600-talet" i Finnkultur 2/1984 skulle ju behöva korrigeras när det gäller sonen Olof, och det skulle samtidigt vara ett bra tillfälle att ge en samlad bild av de befintliga primärkällorna och visa hur de ger just den familjekonstellation som vi nu just sett.


För övrigt har informationen att Per verkligen var son till Olof Persson Kropp nu också ju bekräftat att den "Per Olssons moder" som dog 1694 var Ingegerd/Ingeborg [se mitt tidigare inlägg i denna tråd]!


Vänliga hälsningar,
Anders