NULL Skriv ut sidan - SV: Farfar Konrad Levin Wall

Anbytarforum

Titel: SV: Farfar Konrad Levin Wall
Skrivet av: Gunilla Wall skrivet 2022-01-05, 19:18
Det finns inget registrerat 3:e barn med make nr 1, men hon kan ju ha blivit desperat och åkt till Stockholm för att föda det när de nu hjälpte till där med fosterhemsplacering. Tittar man i Pro Patrias födelsebok står hon inte som änka där utan som ogift, men jag tror att hon hade räknats som änka om det varit den framlidne makens barn. Om det är en annan mans barn räknas hon som ogift eftersom hon och pappan inte är gifta med varandra. När jag kollat i Uppsala domförsamlings längder står det (1) för första barnet och (2) för andra barnet i äktenskap nr 1. För första barnet med make nr 2 står det (1). De börjar nog m a o om när det är en annan fader.

Jag har kollat första Carl Eriks (f 1817) syskonbarn men inte hittat ngt intressant/misstänkt där. Jag har inte kollat Anna Britas syskonbarn än.

Betr DNA-matchningar sägs det att de tunnas ut med 50% för varje generation, men det kan absolut inte stämma. När det gäller en så avlägsen släkting som Fritz Carlson - jag har starkt DNA med hans barnbarn men dubbelt så starkt med hennes kusinbarn, d v s Fritz barnbarnsbarn. Det ställer allt på ända och man inser att allt är möjligt.

Jag har tagit DNA-test på mamma och därmed kunnat utesluta alla DNA-matchingar från min mors sida. Och så har jag en halvkusin på farmors sida. Likadant har jag gjort där. Övriga DNA-matchingar måste vara på farfars sida. Och där finns det två grupper. En som har gemensamma matchningar med varandra och en duo som inte har matchningar med det andra gänget.

Hur når man Kanada-experterna här på Anbytarforumet?

Anna Brita Lindströms ena son emigrerade till Nordamerika 1884. Man kan ju undra om de kom hem på besök någon gång när de emigrerat. Kan ju ha kommit hem våren 1889 och haft en affär med Konrads mamma.