NULL Skriv ut sidan - SV: Farfar Konrad Levin Wall

Anbytarforum

Titel: SV: Farfar Konrad Levin Wall
Skrivet av: Gunilla Wall skrivet 2022-01-05, 12:18
Tack, Staffan!

Jag tänkte mig att Anna Mathilda kunde vara farfars mamma. Farfar Konrad föddes 11 jan 1890. Mamman har enligt förlossningsjournalen (se tidigare inlägg i denna tråd) fött 3 levande foster före honom och hon är 30 år fyllda när Konrad föds. Anna Mathilda har 2 registrerade söner i äktenskap nr 1. Jag har letat och letat efter ett 3:e barn, som hon kanske fick i ungdomen eller mellan son 2 i äktenskap nr 1 och Konrads födsel. Men jag hittar ingen. Anna Mathilda blev änka i oktober 1887 och gifte om sig oktober 1890. Det är ju fullt möjligt att hon fött både Konrad och ett barn före honom under tiden hon var änka. Hon verkar ha varit väldigt fertil eftersom hon fick 5 barn med make nr 2.

Ett ev barn fött före Konrad och mellan son nr 2 i äktenskap nr 1 kan ju vara Fritz. Oj, så snårigt! Eftersom Konrads mamma föder honom på Pro Patria kan man kanske tänka sig att hon fött där förut. Checkar hon in sent på kvällen (kl 22) men inte föder Konrad förrän en vecka senare verkar hon ju ha rest en bit eftersom hon inte går hem igen när det var falskt alarm. Det finns ingen cacherad födsel som stämmer in på hennes ålder mellan 1888 och 1889 på PP.

Jag har följt Anna Mathildas samtliga barn. Men ingen heter Fritz. Son nr 2 i äktenskap nr 1 stack till Nordamerika 1918, men det kan ju inte ha ngt med Fritz att göra. Anna Mathilda har inga barn eller barnbarn som heter Fritz

Jag har nog inte följt hennes bror Karl Karlssons och Lovisa Jansdotters barn.

Vilket huvudbry vi har haft i ett halvår nu. :-)
/Gunilla