NULL Skriv ut sidan - SV: Olof Olofsson

Anbytarforum

Titel: SV: Olof Olofsson
Skrivet av: Inga-Lill Persson skrivet 2022-01-04, 21:48
 Hej Anders!
Jag håller med dig att den här knuten är inte lätt att lösa upp. Jag har tvivlat många gånger att min ana Olof
 Olsson född 1644-1720 verkligen är son till Olof Persson Kropp. Sist jag blev övertygad om det var rätt  när jag kollade Släkt och Hävd nr 3-4 från 1983. , där Anna Westlund lägger fram "bevis" att Olof Olsson är bror till Carl Olofsson -Kropp i Linnerhöjden död 1716 58 år gammal Gåsborns dödbok.
Hon skriver också att Olof Olsson finns i mtl 1691, 1700, 1703 och i Färnebo Häradsrätt dombok 1706(har ännu inte kollat) Det är infört som en rättelse till Erik Hallerströms inlägg om Dan Anderssons härstamning Uddevalla1964. Antavla XI sid 51
Det är fler än Anna Westlund som är säkra på att min Olof Olsson är den rätte sonen, för det är nästan allmänt vedertaget, men därmed behöver det inte vara sant
Den Olof Olsson-Kropp som finns i Näsberget, Norra Ny  har åtminstone belägg för att han tillhör familjen Kropp. då han 1707 enl Älvdals härads. dombok köpt jord av sin morbrors änka Kerstin Henriksdotter
Änka efter Jöns Henriksson i Näsberget vars far är Henrik Henriksson-Kukkoinen.

Det enda jag kan var säker på att det finns finska anor på "min" Olof Olsson är att faddrarna till barnen som är född 1682 och 1689 har många finska anknytningar. Jag måste nog inse att jag har svårt att lösa
den här gåtan, då det finns så lite källmaterial , precis som du påpekar. Nu vet jag inte vad jag ska tro!!
Varma hälsningar från en förvirrad Inga-Lill