NULL Skriv ut sidan - SV: "Hans Ersson i Obbola" (Bure)?

Anbytarforum

Titel: SV: "Hans Ersson i Obbola" (Bure)?
Skrivet av: Karin Desirée Granqvist skrivet 2022-01-03, 23:55
I Piteå socken är samma tendens uppenbar som du just beskriver; att många gånger ställde prästfamiljerna eller andra i tjänstemannapositioner upp som dopvittnen. T.ex. Solanderfamiljen i Piteå socken var ofta dopvittnen vid dop av samiska barn. Föga troligt att Solanderfamiljen skulle vara släkt med flera samer i socknen. Detsamma gällde militären. Vid dopen av allt från fotfolk till höga officerare fanns alltid ett dopvittnen från just militären utan att de alltid var släkt. En anfader till mig, sergeant Kattis döpte sin son Ertman och då var kapten Ertmant Lüdevitz dopvittne, men Kattis och Lüdevitz var inte släkt alls.

Så länge det inte finns dna från Buresläkt som många vill koppla människor till just på basis av ex.  prästfolk var dopvittnen, är det bättre att låta bli att koppla folk bara så där bara på grundval av att de var dopvittnen om inga andra källor finns att tillgå.

Och en generell fråga till Bureforskare är varför i hela friden ska Buresläkten kopplas ihop med prästfamiljer? För att öka statusen på släkten? Det är retoriska frågor jag inte behöver kommentar på.

Jag har heller aldrig sett far- eller morföräldrar som dopvittnen i min släktforskning i Sjuhärad. Och vad gäller "fina" dopvittnen som präster och lågadel så verkar de ofta vara utsedda just för sin status skull. Ett exempel är en anfader till mig som var länsman och inflyttad till socknen, så han hade ingen släkt där. Men han var dopvittne massor av gånger i många år, till alla möjliga familjer. Vet inte om det var för att göra sig bekant med sockenborna eller för att han tyckte om dopkalasen.