NULL Skriv ut sidan - SV: Nils Nilsson fr Skellefteå gift 5 april 1761 i Nederkalix

Anbytarforum

Titel: SV: Nils Nilsson fr Skellefteå gift 5 april 1761 i Nederkalix
Skrivet av: Karin Desirée Granqvist skrivet 2022-01-03, 16:40
Jag har aldrig avfärdat vigseln som "sekundärkälla".  Ingenstans står det i någon kommentar eller svar nedan från mig att jag "avfärdat vigseln" och kallat den en "sekundärkälla"!!

Jag tar det igen; min kommentar om sekundärkälla var till Constantinus kommentar att boken om Piteå äldsta församling hade tagit uppgifter från en likpredikan och därmed gett fel fru, en syster som jag förstår det, till Måns Johansson, en kvinna som var gift med Anders Pedersson Rokman. För att citera den kommentaren igen jag gav i förra svaret: "Kommentaren om sekundärkälla var till Constaninius svar att uppgifterna i boken om Piteå sockens äldsta församling kom från skolmästaren Jacob Eurenius tryckta likpredikan över rådmannen Magnus Häggman i Piteå stad. Och därifrån har fel genererats."

Och i tråden skriver Ulf Holmberg att Häggmansläkten är en piteåsläkt. Jag citerar från honom, du hittar själv hans svar i trådarna om du söker: "I Skellefteå finns under 1600- och 1700-talet ingen släkt Häggman; det är en renodlad pitesläkt." En renoldad pitesläkt. Fast nu har det dykt upp två.

Där är jag i min släktforskning; att det är två Häggman/Hagmansläkter i Piteå under andra hälften av 1700-talet. Och jag har anföräldrar i en och den andra Häggman är ingift släkt till den som gifte sig med den från Stockholm. Och där finns ingiftet med Bryggman.

Var du är i din släktforskning relatera jag inte till, utan det är din forskning.

Nej, det jag invänder emot är att du avfärdar uppgiften om vigseln i Skellefteå lands kyrkoarkiv. Kyrkoarkivet verkar därmed inte duga som primärkälla!
Genom att först  påstå att Ulf Holmberg, och senare även jag pratar om en helt annan släkt än din!?

Jag har forskat på Anders Hagman, och dottern Elisabet finns inte med som dopvittne till helsyskonen Annas och Eriks barn. Jag misstänker att Elisabet dog ung. Halvbrodern Christian Hagman, skomakargesäll, dog 1790 i Piteå stad, 67 ½ år gammal. I bouppteckningen s.å. nämns bara bror Erik Hagman, som var med vid upprättandet av den. (Christian kallas felaktigt Hagberg i Digitala forskarsalens bouppteckningsregister).