NULL Skriv ut sidan - SV: Nils Nilsson fr Skellefteå gift 5 april 1761 i Nederkalix

Anbytarforum

Titel: SV: Nils Nilsson fr Skellefteå gift 5 april 1761 i Nederkalix
Skrivet av: Karin Desirée Granqvist skrivet 2022-01-03, 12:32
Anders Jonsson Bruggman / Bryggman gifte 1744 sig med Elisabeth (Andersdotter) Häggman. Bryggmansläkten och Häggmansläkten gifter sig flera gånger med varandra eftersom de var ganska så många barn i bägge släkterna. Bryggman i Pitholmen gifter sig också till Skellefteå, fast det är hur prästen skrev in de från Skellefteå socken som är förvirrande eftersom de på hemmanet i Pitholm presenteras som på hemmanet "svägerska" till Anders vilket innebär att man kan först anta att de därmed är systrar till Elisabeth/Lisa/Lisbeth. Fast det med "svägerska" förefaller vara till Anders bror Johan som av någon grund gjorde en tur till Skellefteå socken och fick med sig en fru därifrån.

Svårigheten med Bryggman är att där heter alltid en son Anders till en far Anders. De, i varje fall några, förefaller dela sin tid mellan Bryggargården nr 18 i Pitholm och Staden, både nya och gamla Staden. I varje fall flyttar en son född i Staden till Pitholm och Bryggargården.

Det är för lite släktforskning och hemmansforskning gjord på Pitholm som ställer till det, eftersom någon av döttrarna gifter sig med en annan Anders också i Pitholm. Detta sagt trots att det gjorts ett jättearbete på Öjebyn genom boken Piteå församlings äldsta historia 1300 – 1700 talen, Piteå 2000, av Olof Andersson och Helge Lundgren. Men i den står det t.ex. att Måns Johansson, stamfar till Häggmansläkten, var gift första gången med med Elisabet Eriksdotter, dotter av Erik Eriksson i Orrbyn i Råneå socken och borgmästare i Luleå stad. Fast Elisabet var inte gift med honom utan med borgaren Anders Persson Rokman från Staden i Piteå socken. Anders och Elisabet gifte sig i Råneå församling.

Jag vet inte vad nya forskningen som kom förra året från Piteå släktforskarförening om borgerskapet i Piteå  har gett vid handen, vad gäller t.ex. Bryggman och Häggman. Jag har inte det USB-minnet. Och jag föredrar dessutom att göra min släktforskning själv för ibland har inte Piteanor inte stämt alls, i varje fall inte de äldre versionerna.



Bryggmans i Piteå stad är helt klart intressanta.
Samtidigt som felaktigheten om hustru Lisa Andersdotter, i Pitholm, behöver bli rättad. Jag svarade på en efterlysning i Anbytarforum: Skellefteå lands 25/7 2007 om Lisa. Hon var ingen Bryggman själv. Och ingen Hagman heller.
Vilket Ulf Holmberg helt riktigt påpekat i den här tråden.