NULL Skriv ut sidan - SV: "Hans Ersson i Obbola" (Bure)?

Anbytarforum

Titel: SV: "Hans Ersson i Obbola" (Bure)?
Skrivet av: P-O Granberg skrivet 2021-12-26, 17:23
Visst kan Johan Hanssons närmaste släkt komma "norrifrån" (ovanför Umeå). Det finns ju ett område runt Skellefteå/Bure/Falmark och även uppåt mot Piteå, där många av dessa Bure-ättlingar både har angetts i Johan Bures släktforskning (1600-tal) och ifrån Y-DNA tester i våra dagar visat sig överensstämma med vad Johan Bure angett.
När det gäller Johan Hansson, så finns tidsmässigt Y-DNA kopplingen mellan "gamle Olof i Bure" (den tidigast kända Bure-ättlingen) och anfäder till Johan H. några generationer tillbaka i tiden (början av 1300-talet?).
Men att mitt Y-DNA (Johan Hansson) och Nils Hanssons i Åbyn, Burträsk till stora delar verkar sammanfalla, innebär ändå att den gemensamma anfadern befinner sig flera generationer tillbaka i tiden och därmed även på ett möjligt områdesmässigt avstånd. En av Falmarks släktgrenar har till exempel en gemensam anfader med en person i Gästrikland (för att ta det enda nu kända exemplet). Se också Peter Sjölunds beskrivning http://buredna.sjolunds.se/bure-tradet-ritas-om-i-grunden/

Jag kan tycka att "Johan Hansson Sturk" verkar intressant pga att namnet sammanfaller både tidsmässigt och åtminstone delvis geografiskt med "Hans Simonsson Sturk" och med Johan Hanssons giftemål med Margareta Mikelsdotter i Obbola utan att därmed helt överge tanken om "Hans Ersson"... För arbetshypotesen om "Sturk" finns uppenbarligen en del dokument som kan stödja en sådan tankegång. För "Hans Ersson" verkar det inte vara så, vilket gör att jag håller med dig Gun om att det, åtminstone för tillfället, är troligare med "Sturk".