NULL Skriv ut sidan - SV: Lars Bengtssons och Thyre Persdotter i V. Broby

Anbytarforum

Titel: SV: Lars Bengtssons och Thyre Persdotter i V. Broby
Skrivet av: Björn Magnusson skrivet 2021-12-20, 20:43
Hej Lars-Åke!

Tack för uppgifterna.

Det passar ju perfekt åldersmässigt att Bengt Knutsson är Lars Bengtssons far. Jag har hittat Bengt Knutsson i mtl på Hyllinge nr. 2. Jag har på samma hemman i mtl 1711 hittat änkan Ingebor och dotter Ingar. 1709 finns Tufve Svensson och 1698 och 1700 hittade jag Tufve Svensson med hustru. Någon dödbok för 1709-1711 finns tyvärr inte.
Det verkar väl solklart att Tufve Svensson var Ingrid Tuvasdotters far och Ingebor hennes mor (eller möjligen styvmor).
Jag noterade också en märkvärdighet. I mtl 1720-1728 finns ingen hustru till Bengt Knutsson och det står en notering till vänster ( ca 4 bokstäver). Vad kan det innebära?
Jag hittar inte Bengt Knutsson födelsenotis i Broby 1689. Har du hittat den?
Tar gärna del av mer uppgifter om Per Nilsson, bl.a. hans barn födelse. Vet du var han föddes, hans föräldrar m.m. ? Födelseboken för Broby verkar ha en lucka 1697.
När det gäller Karna Bengtsdotter skriver du att hon är född 1700. Vet du var hon är född? Brobys födelsebok har en lucka för år 1700 också.
I Hyllinge fanns det vid den tiden två Bengt. Bengt Knutsson, som är född år 1689 och inte kan ha haft en dotter född år 1700 samt Bengt Bengtsson på Hyllinge nr. 1 som fick en dotter Karna som föddes 1714. Således kan han inte han heller ha en dotter Karna född år 1700.

Hälsningar

Björn