NULL Skriv ut sidan - SV: "Hans Ersson i Obbola" (Bure)?

Anbytarforum

Titel: SV: "Hans Ersson i Obbola" (Bure)?
Skrivet av: P-O Granberg skrivet 2021-12-19, 16:24
Javisst, det är en alldeles utomordentlig tanke om Johan Hanssons ursprung; en hypotes minst lika trolig som någon annan just nu! Tack Stig-Lennart för att du för fram den möjligheten!
Efter att Gun Jonsson här i tråden så förtjänstfullt påpekat att Johan Hansson aldrig ägt gård nr 1 i Obbola, utan enbart gift sig med änkan till gård nr2 (Margareta Mikelsdotter- Bureättling) så verkar dörren vara öppen för fler möjligheter. Om han som nämnts tidigare startat upp gård nr1 så kunde det ske pga födslorätt eller liknande, därav naturligt att sökandet skett i det närmaste geografiska området.

Nu finns två hypoteser - bröderna "Ersson Frank" från Forss i Jämtland och "Sturk" från Luleåtrakten(?). Om jag förstår saken rätt så borde möjligheten att en son till löjtnanten Hans Simonsson Sturk kan gifta sig med en änka i trakten kring Ön i Umeå, vara en socialt acceptabel lösning för alla parter. 
 
Stig-Lennart och andra - finns det någon möjlighet att hitta mer om denne Johan Hansson som befinner sig i Reval 1695 och eventuellt i Umeå alldeles i början av 1700-talet när fadern dör?

Och om Hans Simonsson Sturk skulle vara fader till "vår" Johan Hansson - går det att hitta fler belägg för detta?
Om jag förstår saken rätt så mönstrar Hans Simonsson Sturk år 1655 i Sunderbyn Västerbottens regemente och fortsätter sin militära bana under slutet av 1600-talet...Jag hittade på "nätet" i ett medlemsblad för Boden Överluleå Forskarförening (sept 1995, nr 3, sid 9) en artikel som bl.a förtjänstfullt sammanfattar Hans Simonsson Sturks militära liv. Här citeras en uppgiven meritförteckning att Sturk deltagit i såväl det Danska som Polska kriget under 1650-talet (bör i så fall varit den senare delen) och i kriget mot Danmark o Norge under 1675 - 1679.  Men här kanske finns mer att hämta. En fråga att ställa är var Sturk befann sig när sonen Johan föds kring ca 1675 (tror inte att det finns någon säker källa när han föds?).
Och naturligtvis om det skulle kunna finnas någon nu levande släkting till Hans Simonsson Sturk, i rakt nedstigande led - kunde en y-dna test vara det ultimata försöket att verifiera släktskapet.