NULL Skriv ut sidan - SV: "Hans Ersson i Obbola" (Bure)?

Anbytarforum

Titel: SV: "Hans Ersson i Obbola" (Bure)?
Skrivet av: Stig-Lennart Johansson skrivet 2021-12-18, 23:20
Efter flytt och äntligen återkopplat Internät kan det vara dags att tills vidare avrunda tråden: inget avgörande matnyttigt i dom delvis överlappande,
mycket intressanta (men ej släktforskande) böckerna av Janrik Bromé om Nasa silverfjäll eller Gustaf Göthe om Umeå lappmarks svenska kolonisation.
Men inget belägg alltså här heller - eller annanstans? - för att (nye Buren) Johan Hansson skulle varit född i Obbola!
Eller belägg hittills för att Hans Ersson alls skulle haft någon son Johan - alltså inte heller belägg för att anse far Hans en Bure!!

Så långt mina ifrågasättanden ... Beläggen kan ju ha undgått mig, men då borde det kunnat upplysas om kantyckas?

Under aktuell tid förekommer likafullt en son Johan Hansson (Sturk) som hänvistas till i ett domboksutslag [bl.a. Constantinus Lindfors: "År 1688 fick
ogifta Anna Rubecka ett dödfött barn med löjtnantssonen Johan Hansson Sturck. Barnet hade nedkommit 6 eller 7 veckor innan (stadens dombok 18/7)"
Tidigt i denna tråd kompletterade jag en känd notis av Staffan Bengtsson där denna lötjtnantsson levde 1695 i Reval vid bouppteckningen efter brodern Simon! ...
Och vid faderns död i Umeå 1700 kan han ju - om fortfarande vid liv - ha haft anledning att återknyta kontakterna med kvarvarande modern?! Och således vara
en närmare arbetshypotes som make till Margareta Mikaelsdotter än (den av främst numera transnationellt utkolporterade Ancestry)kandidaten Hans Erssons son?!