NULL Skriv ut sidan - SV: Olof Olofsson

Anbytarforum

Titel: SV: Olof Olofsson
Skrivet av: Anders Berglund skrivet 2021-12-18, 00:17
Hej alla ni som försökt reda ut Olof Persson Kropps och hans hustru Ingeborg Henriksdotters familjeförhållanden! Det är verkligen inte lätt, och jag har svårt att få ihop det med de alltför få få primärkällorna.

Det enda av alla potentiella barn som jag har hittat en dopnotering för är dottern Agnes, den 26/7 1657. Henrik, som drunknade vid samma tillfälle som fadern 1667, är också verifierad i begravningsnoteringen. Min anfader Kristoffer Olsson Kropp räknar jag också som ett "indiciebevisat" barn, och Kerstin, Karl och Pål ser också ut som troliga barnkandidater, även om jag ännu inte hunnit leta upp primärkällorna för dem. Den Jöns som jag sett med 1655 som uppgivet födelseår, men inga andra uppgifter, har jag däremot svårt att se på vad det kan grundas.

Ingeborgs dödsår bygger sedan på noteringen att "Peder Olsons moder på NääsRämen" begravdes 11/2 1694. Om det är hon som avses beror alltså på om Per Olsson i Näsrämmen verkligen är hennes son. Det verkar rimligt, men jag har inte sett någon källa som direkt bekräftar det. Jag har bara hittat honom i mantalslängderna, men inte i vare sig dop- eller begravningsbok. Benämns han med namnet "Kropp" i någon källa?
Sedan nämns också en Olof Olofsson född 1644 som en tänkbar son. Men det finns också en Olof Olofsson Kropp som begravdes 1726 i Näsberget, Norra Ny, 70 år gammal, som jag tycker med stor sannolikhet bör vara son till Olof Persson, och två samtidigt levande söner med samma namn är väl inte troligt (även om det förekommit, särskilt om de skulle vara halsyskon). Norra Ny (S) C:1 (1686-1699) Bild 123 / Sida 239 (AID: v5944.b123.s239 (http://www.arkivdigital.se/aid/show/v5944.b123.s239), NAD: SE/VA/13398 (https://sok.riksarkivet.se/?postid=Arkis+{796c05ae-c0be-4dde-a5ae-9c56baaf4ddc}&s=Balder))

Synpunkter och hjälp att komma till mer klarhet mottages tacksamt!

Med vänlig hälsning,
Anders Berglund