NULL Skriv ut sidan - SV: Öhrvall / Öhrwall

Anbytarforum

Titel: SV: Öhrvall / Öhrwall
Skrivet av: Annika Fagerquist skrivet 2021-12-13, 22:31
Nu var det många år sedan någon var aktiv i den här tråden :) Men om nu någon skulle se det här och fortfarande undra över dessa Öhrwallar och om de har någon koppling till varandra eller inte, så kanske jag kan bidra med något. Jag har Öhrwalls i min släkt. Rakt bakåt har jag släkten Öhrwall från Askome i Halland, inte så långt från Falkenberg, där de i generationer levde på gården Öfverås. Anna-Britta Öhrwall är min ana i rakt led 8 generationer bakåt. Hon föddes 1739 (gift Ekenstedt) Hennes far var Christian Öhrwall född 1663. Hans far var Helge Bengtsson Öhrwall.


Jag har en DNA-match med en kvinna som också har släkten Öhrwall i sitt släktträd. Men inte mina från Askome utan Öhrwalls från Sibbarp i Halland (inte så långt från Askome dock) Fokus i kommentarerna ovan är Öhrwalls från Sibbarp med någon slags koppling till Bohuslän. Jag har läst i alla kommentarer ovan men ingen tycks känna till något samband mellan familjerna.


Min dna-match får mig att tro att det finns en koppling mellan de här Öhrwallarna....Någon annan förklaring till vår, om än avlägsna, dna-träff finner jag dock inte.