NULL Skriv ut sidan - SV: Häxramsa

Anbytarforum

Titel: SV: Häxramsa
Skrivet av: Ola Larsson skrivet 2021-12-12, 12:52
Här kommer hans "tolkning"
Första ledet är ju tydligt; det är åskmannen som åberopas; for i tre land - ja kanske över- under- och mellanvärld. Andra ledet mer mystiskt; är det hans son som åberopas (Modar eller Magne); både gull och gylles syftar kanske på guld, men gylles kanske också handlar om "gäller" - alltså ett åberopande av Magnes eller Modes kraft. Tredje ledet handlar om något som ska vållas, men vad betyder glor i det sammanhanget? Antagligen ett dialektalt uttryck. Kan det ha med klor och klösa att göra?

Och min reflektion på det är: Det här fick mig då att tänka om det är en ramsa för att önska hästsjukdomar att åskan drar i den ickeordinära verklighetens alla skikt och sönerna kallas in för mer kraft (far-son ärvd kraft, en blir två, dvs dubbel kraft?) . Jag tror också på "vållas" men det är kanske inte sjuka utan hälsa? Glor är "titta styvt/intensivt" i min dialekt som är gammal. Kan det vara en hälsoramsa istället?

Hans svar på detta är: Ja det kan ju vara så att den som  läser ramsan läser bort det onda med att glo.

De flesta häxorna läste ju "goda" ramsor oftare än "onda"....

Tack för dina reflektioner. Jag noterar det du skriver om över-, under- och mellanvärld, samt kopplingen till Thors söner Modar eller Magne i det fall det ska vara "son" och inte "som". Vi bör nog hitta originalkällan för att få rätsida på den biten. I 1883 års källa står det "son", i en artikel mer än 100 år senare står det "som".

Hur kom du till kopplingen mellan "gylles" och "gäller"?

Noterar även det du skriver om "vållas" och "glo", det är ju onekligen två nutida ord som ligger nära till hands och som bland annat med din motivering ovan passar in i sammanhanget. Vi har ju dock alternativ till dessa ord så jag drar inga förhastade slutsatser.

Det du skriver ang ramsans ändamål stämmer nog, dvs. att det inte var för att bringa utan snarare bota hästsjukdomar. Jag tycker mig utläsa det ur det material jag sett hittills, även om jag initialt trodde att det handlade om att bringa olycka. Det får väl i så fall ordet "vållas" att kännas mindre relevant i sammanhanget?