NULL Skriv ut sidan - SV: Walkendorff

Anbytarforum

Titel: SV: Walkendorff
Skrivet av: Magnus Lindskog skrivet 2021-12-11, 12:50

"/.../ Hwar efter Jag i Tienst ödmiukheet genom dette och Egen persohn mig infinna, uthj Enfaldig kortheet Mit Swarande Emot Jungfru Stijna Grönvaldz kärre måhl ingifwa; Angående Echtenskaps löfta som  bemälte Jungfru föregifwer, at om så skohla wara Passerat /:det iag inte kan Troo:/ då är det genom dryckenskap uthj Min Broders Henning Valchendorphs huus i Nöbbelöf åstad komit, Hwarest Jag och Min Broder Fänrich Falck Valchendorph som nylige kommit från Armee blefwet fägnade at wij druckna woro, och som O-gierna fornimmas, skal samma tiid Twänne Män af Nöbbelöf Nembl. Per Månsson och Hans Perss. denna senare Min Contra part, om aftonen wara inkommen doch utan Min kallelse och behiäran. Twils uthan af Jungfru Stina Grönvald och Hennes Söster Greta Grönvald kallade, at uptaga Hwad ord Jag uthj Mit beskänchte Sinne kunde raillere; Hwilke ord som så är :/ Jungfru Stijna Grönvald Med hennes Söster, Tänkar Mig der wid fast binda, skohla emot förmodan i så Måtto i min dryckenskap några ord wara af mig fälte förmodar Jag allerödmiukast Ven: Consist: ecclesiastici gunstigt anseer at iag som är Een ung person och stå under Mina: föräldrars Disposition ej Mig kan emot dera willia uthj giftermåhl begifwa så frambt Jag ej wil draga Min K: föräldrars Sorg öfwer Mit Samweete, och al den stund Jungfru Stjna Grönvald wäl för numit sådant uthj dryckenskap wara Passerat har hon Til at binda Mig Til orden emot al förmodan söcht Ven: Consistorij Citation öfwer Min person, Men Til Siido sat sino witnen som borde til wederbörl. foro, uthj Min eller min fulmächtigas biwaro, framhafwas Till Ed at således saaken uthan Meera beswär af det Högw: Consistorium afhielpas kunde, och der Jungfru Stina Grönvald hade tämcht sig någen fordeel hafwa af det /: om så woro:/ iag i Min druckenskap något om Echtenskaps lyfte Talat hafwer, hade hon wäl til Eeden haft sina witnen om icke wid ordinarie dåwid Extra ordinarie Ting uthj Harriagers Härrad; /.../
/.../
Kiel Christopher Valchendorph
Ellinge d: 16 Decembr: A:o 1708./."

Källa: Domkapitlet i Lund (K, L, M) FIIf:22 (1708) Bild 2610 (AID: v234780.b2610, NAD: SE/LLA/13550)


EÄ, barn tab. 2
"Kjell Christoffer. Korpral vid Upplands femmänningsinfanteriregemente. Förares avsked. Uppgives blivit fänrik 1704, men återfinnes ej hos Lk. Bodde Retula Gift före 1723 20/1 med Engel Berg i hennes 2:a gifte (gift 1:o med löjtnanten Ernst Boije af Gennäs, död 1722), dotter av kommendanten på Tavastehus Anders Berg och Anna Maria von Meurman. Catharina. Gift med löjtnanten Jöran Grönberg."