NULL Skriv ut sidan - SV: Grubb

Anbytarforum

Titel: SV: Grubb
Skrivet av: Britt-Marie Ström skrivet 2021-12-06, 11:51
Hej

Jag hade tidigare sett i MyHeritage att någon hade en notering om att Emerentia Wilhelmina Grubb avlidit 1821 på en plats som namngavs Överstestället, Törestorp. Eftersom det inte angavs någon källa för detta tyckte jag det verkade osäkert. Jag letade runt på Törestorp, ett namn som fanns på mer än ett ställe i landet men hittade inget. Nu ser jag att nära Kungslena församling ligger ett ställe som heter Törestorp men det låg 1821 inte i Kungslena fs utan i en grannförsamling, Tiarps fs. Och Överstestället är väl lika med Överstesätet i Kungslena. Så denna uppgift visade sig vara riktig eller i varje fall nära på.

Intressant det du nämner om prästen som dog den 20 december 1820. Det verkade vara tunnsått med dödsnoteringar 1821 särskilt på hösten och framåt.

Jag tror jag inte kommer längre med Emerentia W Grubb även om jag inte gett upp helt. Emerentiorna i min släkt är ju så spännande. Emerentia Wilhelmina Grubb, modern Emerentia Eleonora Ström och mormodern Emerentia Henning som var dotter till Peter Henning Glaser, silversmed hos kungen.

Med vänlig hälsning,
Britt-Marie