NULL Skriv ut sidan - SV: Krabbe af Svaneby

Anbytarforum

Titel: SV: Krabbe af Svaneby
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2021-12-06, 11:49
Tack igen Niklas! Denna gång för tipset om Anna Maria Ström vigd i Visby 1742. Om jag förstår lysningsnotisen i Skeppsholmens församling rätt var det Anna Maria Ströms (blivande) make som bodde där då. Anna Maria bodde därför i Visby när de vigdes misstänker jag. Åldersuppgift när hon dog ger fc 1719, vilket är ett närmare födelseår till Sara Krabbes och Olof Ströms dotter Anna Maria, som var född 4/10 1709 i Norrtälje, än den Anna Maria Ström som jag sedan en tid försöker reda ut om hon var/kan ha varit Sara och Olofs barn. Jag ska titta närmare på Anna Maria Ström i Visby.

I Ladugårdslandet nedre mtl 1760 hittas en Axel Ström, som bör ha varit den som var gm Margareta Christina Ankarklo (kvarteret Havssvalget nr 5, se länk nedan). (I mtl:en är Axels svärmor Greta Ankarclo omnämnd, men enligt sekundära källor ska hon ha hetat Maria Öhman.  ??? Viss teksamhet kvarstår...) I mtl:en är Axels titel och ålder nedtecknat: kompaniskrivare vid kungliga amiralietet, 41 år gammal (fc 1718). Enligt mina anteckningar har Axel i längderna 1740 och 1741 titeln amiralitetkompani-skrivare. Olof Ström och Sara Krabbes son Axel döptes 8/7 1718. Åldersuppgiften (och det "ovanliga" namnet) tyder på att Axel Ström i mtl 1760 var Olof och Saras barn. Titeln (och det "ovanliga" namnet) tyder på att Axel Ström i mtl 1760 var samma person som Axel i längderna 1740 och 1741, dvs Olof och Saras barn.

Länk till sida i mtl 1760:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0057080_00045#?c=&m=&s=&cv=44&xywh=207%2C347%2C4456%2C2065

Länk till sida med ritning (från 1742) eventuellt över ett grann-hus till det hus/den gård där Axel Ström bodde i kvarteret Havssvalget enligt mtl 1760: https://stockholmskallan.stockholm.se/post/11924

Jag har nu läst artikeln som du skickade till mig. Det var en väldigt lärdomsrik artikel för mig som hobbysläktforskare, samtidigt som det var roande att läsa om alla turer (och "oturar") kring alla utredningar. Det blev några anteckningar, som jag nu håller på att sammanställa, så snart kommer mina kommentarer i den här tråden.

Vänliga hälsningar,
Jan