NULL Skriv ut sidan - SV: Erich Danielssons (ca 1700-d. 1780 i Gyllingsberg) föräldrar och deras härkomst

Anbytarforum

Titel: SV: Erich Danielssons (ca 1700-d. 1780 i Gyllingsberg) föräldrar och deras härkomst
Skrivet av: Karin Desirée Granqvist skrivet 2021-12-06, 11:11

Hej Stefan,

eftersom du gjort ett megajobb på Erik Dunder och Elisabeth Andersdotter sparkade jag vidare med Baltsar sida.

Han var mest sannolikt son till Jacob och något jag inte kan läsa i Plogsbo, ofta Plogskog, också i Norrbärke.

Jag hittade honom via brodern Hindrich i Plogskog som fick barn. En gång står det i FB att Baltsar fick barn i Plogskog, men troligtvis hälsade han bara på i Plogsbo.

I HFL står det "Baltzar i Grufberget". Baltzar antecknades som "borta" hos svärföräldrarna i Gruvriset.

Nu måste jag sluta, kanske jag hinner mer ikväll. Jag har ännu inte fört in allt Du hittat på Erich Dunder och Lisbeth/Elisabeth, kanske jag får tid till det ikväll. Det är ju liksom dundernyheter  ;) :D

Med vänlig hälsning,
Desirée G.


Hej Stefan,

jag vet inte om du är intresserad med det gäller familje Phenning i Plogbo. När Jacob Phenning avled 1674 är hans sonson Jacob Christopher, son till Christopher Jacobsson, på tinget. 11-årige Jacob Christopher har en massa kunskap om häxprocesserna i Stockholm (!). Med tanke på hans ålder bör han ha fått den informationen hemma. Jag börjar därför tro att familjen Phenning var köpmän, för de var oftast de som visste vad som hänt i huvudstaden. Jag har dock letat i städerna Västerås, Köping och en stad till utan att hitta honom. Han kan vara en av de som flyttade ut 'på landet' från städerna.

Detta är emellertid bara en hypotes än, men han och hans familj bör ha kommit någonstans ifrån. Dessutom blir hans son Christopher skrivare vid Hellsjö bruk (om jag minns rätt bruk just nu för jag har pappren över familjen på annat ställe). Det var alltså en bildad familj.

Med vänlig hälsning,
Desirée G