NULL Skriv ut sidan - SV: Krabbe af Svaneby

Anbytarforum

Titel: SV: Krabbe af Svaneby
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2021-12-04, 16:59
Hej Niklas!

Stort tack för visat intresse och tips!!

Din fråga om källor och Axel Ström vet jag inte om jag ska tolka som om du verkligen ställer en fråga till mig, eller om du har uppfattat det som om jag har ställt frågan angående Axel Ström i mina tidigare inlägg. Jag ber om ursäkt om jag har uttryckt mig felaktigt tidigare (och jag inser att främst mitt första inlägg i den här tråden blev rörig), men jag har inte ställt mig frågan huruvida Axel Ström, som gifte sig med Margareta Christina Ankarklo, var son till Olof Ström och Sara Krabbe. Jag har tagit för givet att Axel Ström var en och samma person och eftersom det egentligen är hans syster som jag är intresserad av har jag inte letat efter kopplingen som du eventuellt efterfrågar (än). En god indikation på att det är samma person tycker jag det borde vara om man kan hitta en (ungefärlig) åldersuppgift på den Axel Ström som gifte sig med Margareta Christina Ankarklo. Olof Ström och Sara Krabbes son Axel Ström döptes i Hedvig Eleonora församling i Stockholm den 8/7 1718. Olof Ströms son Axel hittas senast ogift i Ladugårdslandets mtl 1741 (BA:18/1 Riksarkivets bild ca 115) där han bor hos Olof Ström och hustru (bör vara Axels mamma Sara Krabbe eftersom hon dog 1751 enligt Åkerstein) i kvarteret Riddaren nr 5. Axel bodde på samma adress enligt Stockholms kronotaxeringslängd (ktl) 1750 (AA/53 Riksarkivets bild ca 509). (De ungefärliga bildhänvisningarna beror på att de bör, enligt mina anteckningar, hänvisa till första sidan med kvarteret Riddaren.) Efter ktl 1750 har jag inte följt Axel Ström vidare.

Över till min undran i mitt förra inlägg i den här tråden (2021-11-26). Tack vare Niklas hittade jag rapporten i Åkersteins genealogier bland Riddarhusets arkiv.
Länk till rapporten (Arkiv Digital): https://app.arkivdigital.se/volume/v910867?image=5440
Min fria avskrift av texten (med reservationer för fel):
Utdrag av protokoll hållit i riddarhusdeputationen den 13 augusti 1756
Sedan deputationen idag till slutligt avgörande föresatt kammaren herr Partick Krabbes på egen och sin brors, överstelöjtnant och riddare Engelbrecht [Engelbrekt] Adam Krabbe, härstädes omhängiga sak angående att återfå säte och stämma på Riddarhuset, som honom blivit bestridd; så stannade deputationen i det slut, att deputationen inte finner de skäl gällande, varmed herrar Krabbe ifrån denna förmån hittills varit uteslutna, utan provar härmed billigt det må bemälte herrar Krabbe såsom till säte och stämma berättigade, nu njuta denna förmån till godo; vilket genom utdrag av protokollet skulle expedieras ut supra [såsom ovan (beslutat)].
ad mandatum [efter uppdrag/på befallning]
Pehr: von Christeirnson

Niklas, du skrev i ett annat inlägg att Åkerstein felaktigt uppgav att två personer tillhörde släkten Krabbe af Svaneby (nr 46) (länk: https://forum.rotter.se/index.php?topic=180185.msg1603896;boardseen#new ) med referens till Jan Eric Almquists artikel "Den äldsta kända släkttavlan över adliga ätten Krabbe (nr 46)" i tidskriften Släkt och Hävd (1966:1). I väntan på att få artikeln tillgänglig har jag försökt förstå vad som ligger bakom det påståendet. I Svenska adelns ättartaflor, afdelning 2. Granfelt från Dal - Mörner af Tuna / 498 (1858-1864) (se TAB 3 i länk: http://runeberg.org/anrep/2/0502.html ) står om adelätten Krabbe af Svaneby (nr 46) TAB 3 att Bengts son Lars dog ogift enligt (Anders Anton) von Stiernman (1695-1765). Enligt Johan Otto Åkerstein (1713-1766) hade samma Bengts son Lars tre söner (bland annat de två personer som Åkerstein felaktigt uppgav tillhöra släkten Krabbe af Svaneby) och en dotter. Det tycks alltså ha förekommit motstridiga uppgifter mellan dessa två samtida släktforskare.  :D Det ska bli intressant att läsa hur Jan Eric kom fram till att den ene hade rätt och den andre fel. Det tycks i alla fall ha varit en rörig soppa på sin tid. Nästan lika rörig som mina inlägg!  :D

Vad har jag förstått hade ovan nämnda Lars två barnbarn, bröderna Patrick och Engelbrecht Adam Krabbe (och kanske även deras pappa/farfar?) blivit uteslutna (från säte och stämma) ur släkten Krabbe (nr 46). Efter riddarhusdeputationens beslut/rådan den 13 augusti 1756 återinfördes bröderna. Efter detta tycks de ha blivit uteslutna igen, kanske pga Anders Anton von Stiernmans forskning, eftersom Engelbrecht Adams tre barn Engebrecht Adam, Carl Fredrik och Reinhold adlades den 7/2 1779 (de två sista introducerade 1789) till "Krabbe nr 2149" (källa: Svenska adelns ättar-taflor utgifna: Graufelt från Dal-Mörner af Tuna, länk: https://books.google.it/books?id=v_EnAQAAMAAJ&pg=PA496&lpg=PA496&dq=gertrud+catharina+von+b%C3%A5hr&source=bl&ots=zNt6UTBi0H&sig=ACfU3U3mYgB6s0ZcAqFZZgVamg95KftAiw&hl=sv&sa=X&ved=2ahUKEwjf_Ontlsj0AhXygP0HHUJVCj8Q6AF6BAgZEAM#v=onepage&q=gertrud%20catharina%20von%20b%C3%A5hr&f=false ).

För övrigt: borde inte släkten Krabbe af Svaneby egentligen heta Krabbe af Sveneby eller Krabbe till Sveneby? När jag läste Åkersteins anteckningar om släkten tycks det mig stå "KRABBE til Sväneby" och platsen Sväneby misstänker jag motsvarar Sveneby herrgård i Sveneby socken i Västra Götalands län. Länk till hans anteckningar:
https://app.arkivdigital.se/volume/v910867?image=5300

Fri avskrift av Åkersteins anteckningar (omskrivet till dagens stavning samt egna tolkningar och kommentarer inom hakparentes, med serveration för fel) av text om släkten Krabbe af Svaneby (Riddarhusets nr 46) i Riddarhuset: Åkersteins genealogier 7.H,I,K ("ÅKERSTEINS GENEALOGIER ÖVER INTROD: ÄTTER LITT. H, I, K,"),  Johan Otto Åkerstein (1713-1766).


KRABBE till Sväneby

TAB 1
Anders Krabbe till Eke, väpnare 1470
Barn:
•   Bengt Andersson Krabbe, se TAB 2
•   Kerstin
•   Anna, gm Thord Björnsson Store till Högalid och Torestorp [Store nr 79], år vapen 1485, 1486

TAB 2
Bengt Andersson Krabbe (barn till TAB 1) till Eke, år vapen 1505, 1510
Barn:
•   Bengt Bengtsson Krabbe till Eke, fogde i Södermanland 1530, slottsloven på Stockholms slott den 17 september 1542
•   Anders Bengtsson Krabbe, se TAB 3 [troligen son till Bengt Bengtsson Krabbe ovan]

TAB 3
Anders Bengtsson Krabbe (barn till TAB 2) till Eke, förseglade beslutet om hyllning 1560 av kung Erik XIV, gm N.N. Lilliehök (dotter till Knut Svensson till Istrum [Istrum socken i Skara kommun])
Barn:
•   Bengt Andersson Krabbe, se TAB 4
•   Knut Andersson Krabbe, se TAB 5
•   Pähr Andersson Krabbe, dess änka levde år 1580
•   Anders Andersson Krabbe, levde år 1588

TAB 4
Bengt Andersson Krabbe (barn till TAB 3) till Sväneby [Sveneby] och Klefwa [jfr Kleva gruva i Alseda socken i Jönköpings län], jägmästare i Västergötland, fick "förläning på en äng" [troligen störr ängsmark med dåtidens betydelse av begreppet äng] i Eggby socken i Valla härad [Skara kommun] i gåva av hertig Carl den 8 mars 1587, bytte till sig Swäneby [Sveneby] gods [i Töreboda kommun i Västergötland] mot andra gårdar 1605, gm Anna Roos (dotter till Eric Gustafsson till Hjälmsäter [herrgård i Götene kommun] och Korpgården [Järpås, Lidköping] Roos till Hjälmsäter [Roos af Hjelmsäter nr 51])
Barn:
•   Karin, gm Björn Store
•   Kerstin, gm Ivar Store
•   Eric Bengtsson Krabbe, se TAB 6
•   Margretha, död ogift
•   Gustaf Bengtsson Krabbe till Sväneby [Sveneby], 1635 gm Karin Soop (dotter till Hans Åkesson till Stora Bjurum [herrgård i Västergötland vid Hornborgasjön] och Mälsåker [slott i Strängnäs kommun]
•   Märta, gm Lars Nilsson Kafle till Häggetorp [Kafle nr 70]
•   Lars Bengtsson Krabbe, se TAB 7
•   Barbro, gm Carl Abrahamsson Lilliestielke [Lilliestielke nr 120]
•   Brita, död ogift
•   Anna, död ogift

TAB 5
Knut Andersson Krabbe (barn till TAB 3) till Eke, bytte till sig Eks gård i Ekers socken [kan vara Stora Ek herrgård i Eks socken i Mariestad kommun] i Wasbo/Wadbo [Vadsbo] härad mot en sin gård i Istrum i Eggby socken [i Skara kommun] i Valla härad av hertig Carl den 20 mars 1588, gav sitt leversal[?] av Hägnetorp den 5 april 1588, hövitsman [huvudman] över en fännika [bataljon/kompani] smålandsknektar i Sunnerbo, Östbo och Västbo härader [i Småland] den 14 maj 1593, couf:[?] av kung Sigismund den 12 mars 1594, gm . . . .
Barn:
•   Kerstin, gm Anders Engelbrechtsson Bureus [Andreas Engelbertsson Bureus, Bure nr 126]
•   Barbro, g 1613 m Anders Claesson Ekeblad till Fröslunda [Ekeblad nr 35], död 1614

TAB 6
Eric Bengtsson Krabbe (barn till TAB 4) till Swäneby [Sveneby], kung Karl IX:s kammarjunkare 1607, ståthållare på Svartsjöhus och Väntholmen den 26 augusti 1610, jägmästare i drottning Christina [Karl IX:s änka Kristina av Holstein] furstendöme 1613, jägmästare i Värmland och Närke samt Wassbo [Vadsbo] och Valla härader den 29 januari 1623, agent i Danmark 1628, född den 8 maj 1582, introducerad 1625 (nr 46), död 13 augusti 1634, gm Kerstin Ekeblad (dotter till Johan Andersson till Stola [Ekeblad nr 35])
Barn:
•   Johan Ericsson Krabbe, se TAB 8
•   Gustaf Ericsson Krabbe, se TAB 9
•   Elin, gm Pähr Ericsson Rosensköld, president i Göteborg
•   Kerstin, gm Nils Staffansson Hjulhammar till Kärsgård [Hjulhammar nr 302], major
•   Märta, gm Carl Lake till Kuta[?] [Lake nr 53], ryttmästare för en fana [skvadron/kompani] västgötaryttare
•   Brita, gm Thore [Tore] Jönsson Reuterberg [Reuterberg nr 535], ryttmästare

TAB 7
Lars Bengtsson Krabbe (barn till TAB 4) till Swäneby [Sveneby] och Grimmarp [Grimarps gård i Ljungby kommun i Småland?], lagläsare i Sunnerbo härad i Småland 1630 [död ogift enligt Anders Anton von Stiernman (1695-1765), ref: Svenska adelns ättartaflor, afdelning 2. Granfelt från Dal - Mörner af Tuna / 498 (1858-1864), se TAB 3 i länk: http://runeberg.org/anrep/2/0502.html ]
Barn:
•   Bengt Larsson Krabbe, se TAB 10
•   Söfring [Severin] Larsson Krabbe, se TAB 11
•   Jonas Larsson Krabbe, se TAB 12
•   dotter, gm Heinoch [Heinrich?] Von Felden, häradshövding

TAB 8
Johan Ericsson Krabbe (barn till TAB 6) till Swäneby [Sveneby], haltade illa av ett hugg i låret, död 16.., gm Anna Lake
Barn:
•   Bengt Johansson Krabbe, död den siste [manliga medlemmen i denna familj?]

TAB 9
Gustaf Ericsson Krabbe (barn till TAB 6) till Swäneby [Sveneby], Uddetorp [säteri i Borås kommun] och Brandstorp [gård i Daretorps socken vid Vätterns västra strand], major 1645, död 16.., gm Anna Lilliestielke (dotter till Carl Bengtsson till Olstorp) [Lilliestielke nr 120]
Barn:
•   Margretha
•   Märta, gm Carl Johansson Hård till Halebo, löjtnant
•   Brita

TAB 10
Bengt Larsson Krabbe (barn till TAB 7), adelsb...[?] vid kungliga amiralietet 1649, underlöjtnant vid kungliga amiralitetet den 1 juli 1654, löjtnatn 1660, kapten 1661, kommendör vid amiralitetet 1675, död den 28 januari 1676, gm Schildt
Barn:
•   Ingrid, död på Svartjö [slott] den 14 juni 1686, gift september 1679 med Lorentz Ingemundsson Hägg, drottning Hedvig Eleonora befallningsman över Svartsjö slott och län, död 1693, se Anckarklo [Ankarklo nr 1101]
•   Elisabeth, död ogift
•   Anna, död i barnsäng juli 1683, gift den 21 september 1682 med Eric Ingemundsson Hägg, inspektor, se Anckarklo [Ankarklo nr 1101]

TAB 11
Söfring [Severin] Larsson Krabbe (barn till TAB 7), arrendator och hauptman på Kattila gods i Ingermanland [svenska Ingermanland var område kring Sankt Petersburg], född 1636, död i Viborg [stad 14 mil norr om Sankt Petersburg] 1705, gm Gertrud Catrina von Båhr/Bähr[?], född 1644, död 1737
Barn:
•   Simon Adam, död ung
•   Söfring [Severin] Söfringsson Krabbe, se TAB 13
•   Jürgen [Jörgen] Söfringsson Krabbe, se TAB 14
•   Lars Söfringsson Krabbe, se TAB 15
•   Patrick Söfringsson Krabbe, se TAB 16
•   Dorothea, gm1 Bartholomeus Itimaeus [Ithimaeus], kyrkoherde i Jautsena[?] socken [Joutseno socken i sydöstra Finland, ca 6 mil norr om Viborg?], gm2 Carl Fries, regementskvartermästare vid Viborg läns infanteri, gm3 Eric Löfwing, kapten
•   Engelbrecht [Engelbrekt] Adam Krabbe Sofringsson, se TAB 17
•   Gotskalk Söfringsson Krabbe, underofficer vid Viborg läns infanteri, ogift, slagen på ett parti av ryssarna 1716
•   Johan, död ung

TAB 12
Jonas Larsson Krabbe (barn till TAB 7), född på Grimmarp [Grimarps gård i Ljungby kommun i Småland?] den 2 maj 1637, arrendator av kungsgården i Rådmansö [socken i Norrälje kommun], levde för sig själv och utan någon tjänst, död den 13 juli 1698, begravs i Frötuna kyrka i Uppland den 17 juli 1698, gm Anna Hägg (dotter till hauptman Ingemund Axelsson Hägg) [se Ankarklo nr 1101]
Barn:
•   Sara, född den 15 september 1679, död den 18 februari 1751, gm Olof Ström, handelsman och kryddkrämare i Stockholm
•   Jonas Jonasson Krabbe, se TAB 18
•   Anna Maria, född den 2 februari 1686, gm Erik Hultman, kornett vid livregementet

TAB 13
Söfring [Severin] Söfringsson Krabbe (barn till TAB 11), handelsman i Dorpt i Livland [Dorpat, sedemera Tartu i Estland], död 1737, gm ... von Lietzen (dotter till handelsman i Dorpt ... von Lintzen)
Barn:
•   Carl Alexander Krabbe Söfringsson, handelsman i Dorpt
•   Sewerin [Severin] Söfringsson Krabbe, arrendator

TAB 14
Jürgen [Jörgen] Söfringsson Krabbe (barn till TAB 11), rådman och geriests[?] boigt[?] i Dorpt [Dorpat, sedemera Tartu i Estland], gm Catrina Gertruda Moresien
Barn:
•   Petter Jürgensson Krabbe, verbi divini minister ['det gudomliga ordets tjänare', dvs präst]
•   Carl Jürgensson Krabbe, handelsman i Dorpt
•   Anna Dorothea

TAB 15
Lars Söfringsson Krabbe (barn till TAB 11), inspektor över hämphandeln [handel med hampa?] i Petersburg [Sankt Petersburg], död 1739, gm ... von Lintzen (dotter till handelsman i Dorpt von Lintzen)
Barn:
•   Jacob Larsson Krabbe, handelsman i Dorpt
•   Lars Larsson Krabbe, handelsman

TAB 16
Patrick Söfringsson Krabbe (barn till TAB 11), extraordinär kammarskrivare vid ekonomikontoriet i Livland [fd svenska Livland] 1701, ordinarie kammarskrivare därsammastädes den 15 augusti 1705, bokhållar-karaktär [bokhållar-titel/-grad] den 29 maj 1714, kontrollör och jaktlöjtnant på kungliga tulljakten vid Dalarö den 28 mars 1718, kammarskrivare vid general-sjötullskontoret den 5 juni 1722, häradsfogde i
Lång-, Semings- [Seming-] och Ärling-hundra härader i Uppland den 19 november 1722, vice landskamrer på Gotland den 12 maj 1730, ordinarie landskamrere därsammastädes den 26 september 1734, född den 6 april 1686, död i Stockholm juni 18765 gift 1712 med Eva Eleonora Sturtzenbecker (dotter till inspektor vid sjötullen och accisen i Wolgast [stad i norra Tyskland] Hinric Sturtzenbacker), född den 5 augusti 1695, hon död i maj 1765
Barn:
•   Eleonora, född blind den 11 april 1713
•   Patrik Friedric Krabbe Söfringsson, kadett vid artilleriet 1740, styckjunkare vid artilleriet 1741, född den 24 januari 1716, död ogift i Stockholm den 13 november 1742
•   Engelbrecht [Engelbrekt] Adam, född den 21 oktober 1718, död den 27 augusti 1719
•   Helena Elisabeth, född blind den 7 januari 1721, död 15 december 1742
•   Severin Hinric [Henrik] Patricksson Krabbe, se TAB 19
•   Eva Dorothea, född den 28 september 1726, död 18 maj 1727
•   Anna Maria, född den 24 oktober 1727, död den 2 maj 1729
•   Catrina Beata, född den 3 januari 1729, död den 12 oktober 1734
•   Engelbrecht [Engelbrekt] Adam Krabbe Patricksson, född blind den 13 november 1730, var snäll[?] i åtskilliga instrument, död den 28 november 1743
•   Eva Margaretha, född blind den 20 november 1731
•   Johan Gotskalk, född den 30 juni 1733, död 8 oktober 1734
•   Johan Siedric, född i Visby den 12 januari 1735, död därsammastädes den 10 september 1739
•   Magdalensa Catrina, född den 16 maj 1739, död den 27 maj samma år

TAB 17
Engelbrecht [Engelbrekt] Adam Krabbe Söfringsson (barn till TAB 11), volontär vid Nylands fördubblingsinfanteri 1707, underofficer  vid Åbo läns infanteri 1708, adjutant vid Åbo läns infanteri 1711, fänrik vid Viborg läns infanteri 1711, illa blesserad [sårad] i slaget vid Storkyro [ort i Finland] 1714, löjtnant vid Kymenegårds [Kymmenegårds] läns infanteri [i Finland] den 9 april 1714, kapten vid Kymenegårds [Kymmenegårds] läns infanteri [i Finland] den 4 april 1717, major vid Kymenegårds [Kymmenegårds] läns bataljon [i Finland] den 8 februari 1740, blesserad [sårad] i huvudet i en aktion med ryssarna vid Hussula by i Finland i juni 1742, död[?] den 7 november 1748, född den 6 juni 1692, gift 1:a gången i Nora prästgård i Ångermanland den 16 februari 1721 med Elisabeth Asp (dotter till prosten i Nora, Andrea Asp), död i Stockholm den 9 september 1742, begravd i Solna kyrka, gift 2:a gången den 3 oktober 1745 med Helena Margretha Costian (dotter till Johan Costian, assessor i Åbo hovrätt), född den 20 november 1705.
Barn:
•   Andrietta Magdalena, född den 3 december 1721, död den 24 december 1721, bg den 26
•   Severin Anders Krabbe Engelbrechtsson, korpral vid Kymenegårds [Kymmenegårds] läns bataljon, född den 9 juni 1723, rustmästare[?] 1738, ...[?] ibidem 1740, fången av ryssarna vid Wilmanstrand [stad i sydöstra Finland] den 23 augusti 1741, död på vägen emellan [Sankt] Petersburg och Moscaw [Moskva] samma år
•   Catrina, född tvilling den 7 september 1724, död den 4 februari 1725, bg den 9 dito
•   Magdalena, född tvilling den 7 september 1724, död ogift den 24 maj 1742
•   Hedvig Elilsabet, född den 2 oktober 1726, död den 14 januari 1727, bg den 19 dito
•   Beata Juliana, född den 4 februari 1728
•   Elisabet Eleonora, född den 11 november 1729, död den 8 september samma år
•   Engelbrecht [Engelbrekt] Adam Krabbe Engelbrechtsson, född den 20 februari 1733, korpral vid Kymenegårds [Kymmenegårds] bataljon 1740, mönsterskrivare 1743 [adlad den 7 februari 1779]
•   Elsa, född den 23 november 1734, död den 20 december samma år
•   Charlotta, född den 20 [eller den 29?] augusti 1731, död den 8 september samma år
•   Eva Elisabeth, född den 21 maj 1736, död den 28 dito
•   Carl Friedric [Fredrik], född den 11 mars 1738 [adlad den 7 februari 1779, introducerad 1789]
•   Reinhold, född den 26 december 1740 [adlad den 7 februari 1779, introducerad 1789]

TAB 18
Jonas Jonasson Krabbe (barn till TAB 12), mönsterskrivare vid överste Dükers värvade dragoner den 1 maj 1705, sergeant vid överste värvade dragoner den 15 mars 1706, fältväbel den 18 maj 1707, adjutant vid överste Dükers värvade dragoner den 1 oktober 1707, kornett vid överste Dükers värvade dragoner den 20 februari 1708, löjtnant vid överste Dükers värvade dragoner den 2 juni 1709, fången i Poltava den 29 juni 1709, efter hemkomsten ur fångenskapen kaptenskaraktär den 26 juni 1722, kunglig livdraband i december 1723, avled 17.., född den 17 juli 1682, gm Maria Magdalena Blanck
Barn:
•   Carl Friedric, född i Stockholm den 12 september 1730, död den 26 juli 1736
•   Ulrica, född i Stockholm den 18 februari 1734, död i Stockholm den 8 mars samma år
•   Anna Sara, född den 10 december 1726

TAB 19
Severin Hinric [Henrik] Patricksson Krabbe (barn till TAB 16), född den 12 juni 1725, kadett vid kungliga artilleriet den 10 augusti 1741, furir vid kungliga artilleriet den 24 november 1742, sergeant vid kungliga artilleriet den 27 april 1745

Vänliga hälsningar,
Jan