NULL Skriv ut sidan - Rengsjö

Anbytarforum

Titel: Rengsjö
Skrivet av: Elvi Sandberg skrivet 2010-07-02, 21:56
Till Elisabeth
Det finns mer om Lars Ingebrechtson, som hans namn stavas på den fana som funnits i Rengsjö kyrka, och vars text är avskriven av Olof Broman i hans Glysisvallur del 2:7 sidan 540. Så här
Den fordom Ähreborne och manhaftige Herren, salig Lars Ingebrechtson Capiten öfwer Helsinge och en del av Gestrycke Regmente, född åhr 1612, på sitt nittonde åhr antog han Krigstiensten och med beröm den förestod i 42 åhr, afsomnade på sit 61 ålders åhr den 24 Aprilis Anno 1672, och ligger i thetta herrans Tempel begrafwen. Med detta tempel avses Rengsjö kyrka. Denna källa fick jag kännedom om av Lars Nylander, som också vet berätta att endast Erik är känd som deras barn.  
 
Lars Ingebrechtsson finns också nämnd på sidan 84 i boken Kungl. Hälsinge regementes historia (Gävle 1968), kapitlet om hälsingarna med Karl X Gustav i Polen och Danmark. Han nämns där med namn, som kapten efter major Joakim Transköld, kompaniet som drog ut med skeppsflottan 1657, befann sig i april 1658 i Hälsingborg.  
 
Jag har också fått bilder på ett par tidningsurklipp från 1960 och 1965 som jag kan skicka med e-post. De handlar båda om den värja som tillhörde kaptenen. Dessutom har jag sett handlingar om honom i Riksarkivet, ett brev där han begär skattefrihet för hemmanet, om jag minns rätt. Jag får leta upp källorna och återkomma.
Hälsningar Elvi Sandberg