NULL Skriv ut sidan - Var finns Maria Wilhelmina Kock i Sthlm på 1830-talet

Anbytarforum

Titel: Var finns Maria Wilhelmina Kock i Sthlm på 1830-talet
Skrivet av: Karin Desirée Granqvist skrivet 2021-12-02, 16:19
Hej,

jag undrar var Maria Wilhelmina Kock finns i Stockholm på 1830-talet?

Hon flyttade eventuellt från Älvsbyn med brodern Gustaf Wilhelm Kock. De flyttade i alla fall före 1833 för de saknas i utflyttningslängderna för åren 1833-1839. Fadern var komminister i Älvsbyn och avled 1833 och den sista att lämna prästgården var änkan som flyttade ut från socknen 1835.

Jag har sökt i mantalslängderna för Stockholm, men det är för många Maria, Maria W och Maria Wilhelmina för att jag ska kunna komma det minsta rätt.

Hennes broder Gustaf Wilhelm jag har hittat. Han och familjen flyttade en del i Stockholm. Han gifte sig redan 1828 med jungfru Christina Wilhelmina Hörgren från Löts församling i Uppland. Men Maria Wilhelmina finns inte i hans hushåll någon gång.

Hon hade också systern Wendela Juliana och Carl Johan i Stockholm som lämnade Älvsbyn 22 augusti 1833 för Stockholm. Jag har letat i inflyttningslängderna efter dem för att se om de eventuellt flyttade till Maria Wilhelmina, men de finns inte vare sig i Hedvig Eleonoras, Jakobs eller Maria Magdalenas inflyttningslängder. För Katarina saknas inflyttningslängder för det året.

Enligt MyHeritage ska hon ha gift sig med en viss Carl Peter Eriksson/Ersson. Han kan vara densamme som gardisten på Ladugårdslandet i mantalslängderna för Stockholm. Men jag hittar inte honom heller husförhörslängderna.

Vet någon vänlig själ var hon bodde i Stockholm?

Med vänlig hälsning,
Desirée G