NULL Skriv ut sidan - SV: Anvapentavla i Stora Malms kyrka Katrineholm

Anbytarforum

Titel: SV: Anvapentavla i Stora Malms kyrka Katrineholm
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2021-11-28, 17:58
Stort tack för den fina bilden, anträdet är verkligen ett mästerverk från barockens tid! Det är en helt annan upplevelse att få se det i färg, exempelvis ser man ju nu tydligt de ”tre blå rutor” som omtalas i vapnet för den yngre Bese-ätten (nr. 5 i min lista). Tyvärr lyckas jag inte komma längre på de vapensköldar som har svår- eller oläsliga namn, men jag instämmer i det du nämner om Laxman och Svan.
 
Jag fann några uppgifter om detta i Historiskt-geografiskt och statistiskt lexikon öfver Sverige, band 2, C-F (1859–1870), sid. 113, som jag även citerar ovan angående Karin Gyllenhorns morfars morfars far Peer Biörnsson, om vars son Josef Pedersson det sägs att hans ”slägtnamn af somliga uppgifves varit Björn, af andra Pinaur”. Nu har ju denna bok några år på nacken, men på samma sida står det även mycket riktigt att Jöran Knutsson till Djulö (som dock kallas ”Jeran Persson” i det målade anträdet?) var ”efter en uppgift af släkten Svan, men mera sannolikt benämd Laxman” (http://runeberg.org/hgsl/2/0117.html).