NULL Skriv ut sidan - SV: Louis Kristian Andersen

Anbytarforum

Titel: SV: Louis Kristian Andersen
Skrivet av: Anna Thyrvin skrivet 2021-11-26, 20:12
Ok tack Niels, då förstår jag bättre :) . Så det kan vara vilken som helst av alla Louis Kristian/Christian Andersen/ Andreasen som levde i Danmark just den tiden. Väldigt tacksam att du hittar så mycket fakta att fundera över.


Jättesnällt Maud! Jag hittade inte detta själv när jag försökte så det var skönt att se en bekräftelse på att Anny Serafia verkligen emigrerade. :)


Det var intressant Marianne!  ja det är ju faktiskt en tanke att det kan finnas någon som Anny Serafia åkt för att besöka i Danmark och att hon då blev gravid med Karl Heribert. Helt omöjligt är det ju faktiskt inte. Jag letar, men än har jag inte hittat någon koppling där. Båda hennes halvsystrar flyttar en hel del men ingen av dem flyttar till Danmark. Den äldsta halvsystern Olga Maria arbetar som piga, hushållerska och sömmerska på olika ställen i Blekinge, Kalmar och Skåne innan hon 1907 följer efter Anny Serafia till Nord Amerika. Den yngre halvsystern Eva Elisabeth flyttar runt lite i Kalmar och Blekinge för att sedan resa norrut till Östergötland och Stockholm innan hon flyttar hem med sina barn till mamma Helena i Kristianopel igen.


När det gäller Anny Serafias båda barn Karl Heribert och Elsa Viola Ebba så verkar båda de två bo ensamma på Ingabo i Söderåkra när mamman emigrerar. Men någon bör ju ha hjälpt dem eller tittat till dem. Men hur hittar man uppgifter om det?


Annys dotter Elsa Viola Ebba lämnar Ingabo och flyttar till Kalmar stadsförsamling vid 20 års ålder där hon dör 1925 bara 23 år gammal av TBC. Karl Heribert lämnar Ingabo 1917 och flyttar till Karlskrona för att bli sjöman. Senare bor han en kort period hos sin mormor Helena i Branstad innan han börjar flytta runt i Sverige (Örebro, Göteborg) för att jobba och börja sin karriär som bedragare. Han är efterlyst flera gånger och dömd för just bedrägeri.   


Både Karl Heribert, Anny Serafia och Helena har domar på sig. Även Helenas make Carl Nilsson (Anny Serafias styvfar) har en dom på sig för mordbrand.


Mycket information men tyvärr ingen mer ledtråd till Danmark.


/Anna