NULL Skriv ut sidan - SV: Blix

Anbytarforum

Titel: SV: Blix
Skrivet av: Annika Ericsson skrivet 2021-11-20, 18:37
Senkommet svar med tack för de intressanta tankarna om Karl Månsson Blix och hans familj!

Kluster
Jag kartlägger hur namnet Blix användes innan ca år 1700, och har delat upp de familjer där namnet förekommer i kluster snarare än släkter eller grenar. Beteckningen olika "Blix-släkter" antyder nämligen att det saknas gemensamt ursprung, medan termen "Blix-grenar" förutsätter att det finns ett sådant. Jag vill undgå att vi låser oss vid någondera alternativen, innan vi faktiskt vet hur det ligger till.

De individer det står om ovan i denna tråd, tillhör, på några få undantag när, det kluster jag kallar "Undersåker-Blixar".

De största klustren är:


Förutom klustren, finns det även enstaka "Blix-nedslag", personer som brukade namnet Blix utan att jag kan placera dem i något kluster. I några av fallen, som för en del soldater som tilldelats namnet, saknas förmodligen tillhörighet till någon Blix-släkt. (Andra soldater tilldelades namnet Blix samtidigt som de faktiskt hade rötter i ett av klustren.)

Ambitionen att finna ett gemensamt ursprung för både klustren och de lösryckta individerna har präglat en stor del av tidigare Blix-forskning. Flera helt fiktiva mellanled har konstruerats för att binda samman olika personer. Även om den forskare som ursprungligen framlagt en teori har varit tydlig med vilka led som varit konstruerade, har hypotetiska led smugit sig in i många antavlor. Exempelvis hittar jag antavlor där den prästen Peder Eriksen i norska Lødingen helt utan belägg blir son till prosten Erik Månsson i Oviken (bror till Rödöns herr Lars Månsson Blix och farfar till en mängd Blix-barn i Hammerdal),och dessutom blivit far till prästen Hans Pedersen Blix i Ofoten, även detta utan tillstymmelse till stöd i källorna, som en förklaring till varför prästen i Ofoten bar namnet Blix.

Denna strävan efter att hitta förbindelser är lockande. Jag tror själv att dessa kluster, kanske med undantag av Oslo-Blixarna, har ett inbördes släktskap. De gemensamma anorna ligger dock i tiden innan släktnamn användes och i en tid när källorna är få och ofta svårtolkade. Samtidigt finns det idag, med allt fler lätt åtkomliga källor, DNA-forskning och hög möjlighet till utbyte med andra forskare, långt större möjlighet att reda ut hur saker egentligen hänger samman än vad det gjorde på exempelvis Sollieds tid.

Det kluster jag fokuserar på just nu är "Hammerdal-klustret" och jag kommer att berätta lite om dem, vars ättlingar som har fört namnet Blix vidare i huvudsak återfinns i Norge.