NULL Skriv ut sidan - Jöransson kryddkrämare i Stockholm

Anbytarforum

Titel: Jöransson kryddkrämare i Stockholm
Skrivet av: Klas Englund skrivet 2021-11-18, 10:51
Jag är på jakt efter Israel Jöransson, kryddkrämare i Stockholm i början av 1700-talet. Jag är intresserad av allt ikring honom.
I Folkärna fanns i skarven 1600-1700 en tullnär Jöran Israelsson, hans äldste son hette Israel (Folkärna AI:1 sid 35). Israels yngre syster var född 1668, men jag har inte lyckats hitta födelseår för Israel. Israel finns också med i samma hfl sidan 129, den noteringen omfattar tidsperioden 1690-1704. Sedan försvinner han.
1693 gifter sig en Israel Jöransson i Stockholm med Märta Andersdotter Stålberg (Adelsvapen-wiki https://www.adelsvapen.com/genealogi/Uppb%C3%B6rdsman_Ludvig_J%C3%B6ransson_i_Stockholm). Jag hoppas kunna leda i  bevis att detta är den Israel jag söker. En likhet, förutom namnet, är att både i släkten som är kvar i Folkärna och den stokholmska släkten är namet Ludvig i olika former populärt.
En annan omständighet är att 1701 gör kyrkan i Folkärna ett större inköp av Israel Jöransson kryddkrämare i Stockholm för 160 daler (Folkärna C:3 sidan 21).
Är Folkärna Israel Jöransson och Stockholms Israel Jöransson samma person?