NULL Skriv ut sidan - SV: Erich Danielssons (ca 1700-d. 1780 i Gyllingsberg) föräldrar och deras härkomst

Anbytarforum

Titel: SV: Erich Danielssons (ca 1700-d. 1780 i Gyllingsberg) föräldrar och deras härkomst
Skrivet av: Karin Desirée Granqvist skrivet 2021-11-17, 14:32
Nuså,
tack vare den där vigselnotisen så har jag kommit fram till att Erik Andersson Dunders hustru Elisabet Andersdotter från Skenshyttan måste vara identisk med gamla Anders Erikssons dotter i samma by som återfinns i förhöret 1688-1695 (Silvberg (W) AI:1 (1688-1718) Bild 200 / sid 17 (AID: v131611a.b200.s17, NAD: SE/ULA/11320)). Hur uppställningen i gården skall tolkas är jag lite osäker på, att det rör sig om hennes son Daniel är jag rätt övertygad om, men Erik och Anders misstänker jag är hennes bröder, likaså är systern Sara Andersdotter hennes syster. Uppgifterna kan läsas tillsammans med att Erik Dunder i By i Norrbärke får barnen Erik 1668, Erik 1672 samt Daniel 1674.

Hej Stefan,

eftersom du gjort ett megajobb på Erik Dunder och Elisabeth Andersdotter sparkade jag vidare med Baltsar sida.

Han var mest sannolikt son till Jacob och något jag inte kan läsa i Plogsbo, ofta Plogskog, också i Norrbärke.

Jag hittade honom via brodern Hindrich i Plogskog som fick barn. En gång står det i FB att Baltsar fick barn i Plogskog, men troligtvis hälsade han bara på i Plogsbo.

I HFL står det "Baltzar i Grufberget". Baltzar antecknades som "borta" hos svärföräldrarna i Gruvriset.

Nu måste jag sluta, kanske jag hinner mer ikväll. Jag har ännu inte fört in allt Du hittat på Erich Dunder och Lisbeth/Elisabeth, kanske jag får tid till det ikväll. Det är ju liksom dundernyheter  ;) :D

Med vänlig hälsning,
Desirée G.


Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs