NULL Skriv ut sidan - SV: Erich Danielssons (ca 1700-d. 1780 i Gyllingsberg) föräldrar och deras härkomst

Anbytarforum

Titel: SV: Erich Danielssons (ca 1700-d. 1780 i Gyllingsberg) föräldrar och deras härkomst
Skrivet av: Karin Desirée Granqvist skrivet 2021-11-11, 14:57
jaha, då var det det då. Erich var ju född när han var född, så frågan är om pappa Daniel var soldat det året. Han var i varje fall inte soldat Dunder, det har jag kunnat utesluta. I varje fall inte soldat Dunder i armérullor. Fast jag har annan soldatsläkt vid Västerbottens regemente som inte ens hann föras in i soldatrullorna innan de avled vid belägringen av Nymünde i Riga. Men Erich kan i alla fall inte ha gått med regementet, Bergs.

Sådana här gånger måste man nästa titta igenom härens räkenskaper för att se vilka soldater som var avlönade under denna tid på vilket rote. Jag bor dock för långt ifrån Stockholm och Täby för att kunna göra det det närmaste halvåret, minst. Beklagar.

Jag ska i alla fall gå igenom Bergs och se vad det kan ge, om han nämns som avskedad innan Bergs avgick. Han kanske var skadad eller sjuk och fått avsked, eller inte avtågat av ngn grund.

Annars tack, Lennart

Desirée