NULL Skriv ut sidan - SV: Häxramsa

Anbytarforum

Titel: SV: Häxramsa
Skrivet av: Monica Andersson skrivet 2021-11-10, 18:17
Här kommer hans "tolkning"
Första ledet är ju tydligt; det är åskmannen som åberopas; for i tre land - ja kanske över- under- och mellanvärld. Andra ledet mer mystiskt; är det hans son som åberopas (Modar eller Magne); både gull och gylles syftar kanske på guld, men gylles kanske också handlar om "gäller" - alltså ett åberopande av Magnes eller Modes kraft. Tredje ledet handlar om något som ska vållas, men vad betyder glor i det sammanhanget? Antagligen ett dialektalt uttryck. Kan det ha med klor och klösa att göra?

Och min reflektion på det är: Det här fick mig då att tänka om det är en ramsa för att önska hästsjukdomar att åskan drar i den ickeordinära verklighetens alla skikt och sönerna kallas in för mer kraft (far-son ärvd kraft, en blir två, dvs dubbel kraft?) . Jag tror också på "vållas" men det är kanske inte sjuka utan hälsa? Glor är "titta styvt/intensivt" i min dialekt som är gammal. Kan det vara en hälsoramsa istället?

Hans svar på detta är: Ja det kan ju vara så att den som  läser ramsan läser bort det onda med att glo.

De flesta häxorna läste ju "goda" ramsor oftare än "onda"....