NULL Skriv ut sidan - SV: Malmberg fr. Tyngsjö/Äppelbo

Anbytarforum

Titel: SV: Malmberg fr. Tyngsjö/Äppelbo
Skrivet av: Erik Andersson skrivet 2021-11-09, 19:56
Ju mer jag tittat på egen hand på Nils Malmberg (är ny på släktforskning och förlitade mig tyvärr mycket på internetuppgifter i början), ju mer klar blir jag över att han inte härstammar från Malmbergarna i Äppelbo. Nils har sannolikt finsk härkomst på någon sida, eller båda. Jag har också sett Hedman-krönikan på myheritage och tror helt enkelt att uppgiften om Nils härstamning är fel. Att han var ''från Äppelbo'' enl utflyttningslängden till Österbotten är väl egentligen det enda som skulle bevisa något, ja, förutom efternamnet då, men jag anser att för mycket väger åt det andra hållet.

---

Vidare;

Jag tycker det låter rimligt att Nils skulle vara barnbarn på någon av sidorna till Lars Larsson Kääriäinen m fru.

Enl ''Gårdar och folk..'' sid 477 står att Lars Larsson d.ä med fru Annika Jakobsdotter fick en son, Henrik Larsson. (Finns även här https://www.60gradernord.se/far/Html/Nyfar/pdea4e1aa.html).

Denne Henrik var en tid fjärdingsman och hade enl samma källor en son, Mats f. 1730. Denne Mats Henriksson skulle i teorin - och med tanke på dåtidens namnskick - kunna ha en son, tidigare nämnde Henrik Matsson, som ju ska vara Nils äldre bror. Detta är så klart enbart spekulationer från min sida.

Nils Malmberg var f.ö min ff ff ff f så för mig blir det lite extra intressant att försöka luska i hans fädernelinje.